Thursday, October 24, 2013

Melayu , sedekah, ikhlas

Melayu islam ni prejudis dia lain macam.
Bila budak mintak sedekah , budak tu dituduh sindiket
Bila orang buta mintak, orang buta dituduh tipu tipu buta
Bila orang kaki kudung mintak, awak kata ada orang kaki kudung masuk olimpik pun
Bla bla bla bla
Jangan kata 10ringgit, seringgit pun tak hulur.alasan? Takut kene tipu

Macam ni,kalau takut kene tipu, dekat cimbclicks, maybank2u pun mungkin, awak boleh sedekah. Pergi ke transfer fund - pilih charity - pilihlah rumah anak yatim, badan badan charity yang lain yang awak suka masukkan amount. Puff. Dah sedekah. Takda tipu punya.

Kalau tu pun awak tak percaya, bukan masalah sindiket. Hati awak tu sebenarnya yang kotor. Serius
Pergi check kt klinik.

Bye

6 comments:

MissButterfly on October 24, 2013 at 10:14 PM said...

Thankyou for the info, semuanya sekarang hanya dihujung jari kan :)

Sama-samalah kita bersedekah ^_^//

GP on October 26, 2013 at 6:51 PM said...

Bukan xnak sedekah tapi dah memang jelas2 menipu. Ada sekali (ni memang cerita betul aku x tipu), aku sedekah kat pakcik buta, dia jalan ada pompuan tolong pegang kat kedai makan kat Kg Baru.

Lepas makan kitorang ke KLCC nk tgk wayang. Pakcik tu ada sekali dalam LRT dgn kitorang, boleh je mata bukak x buta pun.

Bukan taknak derma yang tepi2 jalan tu tapi bila org baik sgt, pemintak sedekah pun makin ramai. Yang mintak tu boleh je buat mnde lain. Semua melayu pulak tu.

Anne Nurain on October 26, 2013 at 7:26 PM said...

dulu memang pikir begitu sebab terpengaruh dengan cerita2 sindiket tapi sekarang tak kisah dah.. tipu ke betul tu urusan diorang dengan Allah.. yang penting kita dah jalankan tanggungjawab sebagai seorang muslim dengan bersedekah.. :D

Kenari Putih on November 11, 2013 at 11:11 PM said...

Baru tahu ada jugak ye kat cimbclicks dan maybank online bankings bahagian charity tu, ;)

qaseh dalia on November 20, 2013 at 1:21 AM said...

betul2 setuju .. jangan kisahkan apa2 bila hendak memberi niat kerna Allah

Seri Selaseh on December 6, 2013 at 10:16 AM said...

setuju sgt. Kalau nak sedekah, sedekah je. Ustaz ckp, pahala sedekah tu insyaAllah dpt. Kalau penerima sedekah tu nak seleweng, tu dia punya masalah.

 

Designed by #