Sunday, October 7, 2012

kenapa proton?

kadang series guwa kesian dengan peroton (proton).
selalu sangat kene kutuk.
point paling common surela dengan power window peroton.
enjin senang rosak , handle pintu senang patah , minyak bocor bla bla bla

takpa peroton, meh guwa back up lu

bagi guwa jenis manusia yang suke mengutuk tanpa mencermin diri sendiri ni jenis orang yang bodoh.
peroton pulak yang salah. sendiri punya salah tak tengok

18 orang pakcik guwa pakai peroton sejak dari tahun 1985, tak pernah sekali pon peroton bikin masalah.
kenape?
Nasib baik?guwa tak rasa sebab nasib baik. tapi lebih pada cerminan diri

gossip : ni mungkin model SUV pertama proton

pengutuk peroton tak pernah tanya:

1)loan bank mana yang dipakai masa beli kereta? konvensional or islamik?

ramai orang kata, islamik takda beza pon dengan konvesional, dan islamik lagi mahal pon. memang.di akui. tapi tak payah la nak serabut. orang yang lebih arif dari kita dah pon sah keislamikkan tersebut. kita follow je. takkan mahal 1000-2000 pon nak berkira dengan Allah? nak ke Allah berkira dengan kita?

nk lebih info pasal islamik vs konvensional KLIK SINI <--sebab tuorang kata jangan dengar kata orang, bykkan membaca dan bertanya

2)simpanan bulanan?kat bank convensional ke islamik?


3)bawak kereta, pegi mana?byk bawak ke tempat baik ke minggu pergi clubbing, berdating, main betina?

yang paling orang terlepas pandang yang ni :

4) income bulanan?berkat ke tidak?curi tulang or tak masa kerja?
memetik kata2 ustaz don. kalau kita dibayar gaji rm3000, tapi usaha kerja kita setakat rm1000, Allah akan tarik lebihan gaji dalam cara yang lain. anak yang nakal, hidup tak tenang, masalah tak putus dll"


nampak remeh, tapi sebab sebab remeh tu la Allah tarik nikmat kesenangan dalam diri kita. untuk jenis orang yang malas berfikir, dorang takkan nampak issue ni., yang nampak. peroton yang salah.


tak percaya?try la beli BMW. kalau still caranya tak betol, BMW tu pon akan rosak.


p/s : guwa tak kerja dengan proton dan tak pernah berharap pon nak kerja proton. 


17 comments:

Anne Nurain on October 6, 2012 at 1:44 PM said...

a'ah, betul tu.. Keta mahal pun tapi kalau income tu tak berkat, buat benda tak baik dengan keta tu, tetap akan rosak jugak..

HusnaShuib on October 6, 2012 at 3:03 PM said...

Buehehe. Ingatkan kerja ngan protong. :D

Amin A. R on October 6, 2012 at 3:49 PM said...

Saya setuju tanpa was was.... :)

jiwasyok on October 6, 2012 at 3:58 PM said...

Proton buatan dl lbh kualiti dr skrg..
berbeza proton skrg baru langgar lubang kecil dah jatuh bumper.. Kereta baru beli 2 bln dh rosak mcm.. Hantr pusat service kene kelentong dpt brg murah djual mahal..Ada warranty ttp xblh guna.. alasan mcm2 smpi rasa bergaduh je..

ku cite sbb pengalaman ku dan kwn2 ku.. skrg ku jual kete proton sbb xtahan kerap rosak.. lbh baik beli kete pro2..biar kecil tp puas pki dan tahan lama. pusat servis pun mesra alam..

ini kisah benar...

[k]o{q}i[n] on October 6, 2012 at 5:54 PM said...

sentap hati mak nak...~~

lania assina on October 6, 2012 at 9:53 PM said...

betul2...cikgu pernah jugak cakap hal ni...;')..

Cik Ila on October 6, 2012 at 10:02 PM said...

Nk tambah no.5 bleh?

Kalu bwk keta pegi tmpt yg xsepatutnye pun boleh jd smua tu.tak kira la proton ke perodua ke..hahahaha

Syazwan Che Deraman on October 7, 2012 at 9:52 PM said...

point nombor 4 tu aku suka.

LelakiSemalam on October 7, 2012 at 10:29 PM said...

setuju!

Anonymous said...

kalo dah nama benda yang manusia buat xde yang sempurna bai....try beli ferrari tgk? kalo x rosak nampak beno menipu...kalo masuk QC pun ce4k 1000 item mesti ade beberapa yang kena reject....standard ler tu.....xkisah la proton ke perodua ke toyota ke...

Anonymous said...

biase la tu.....oranng tak sah kalau tak dengki......

AHMAD AFIQ on October 8, 2012 at 5:17 PM said...

stuju.xberminat ngan kereta proton ni

Farah Zahid on October 10, 2012 at 2:55 PM said...

mungkin itulah org kata, rezeki yg berkat, hidup pun berkat.. mudah2-an kita semua pun, dapat rezeki dan hidup yg berkat..

lania assina on October 10, 2012 at 3:46 PM said...

betul2...setuju

Ain Dzaya on November 5, 2012 at 4:24 PM said...

hahaha..semua datang dari diri sendiri..bukan dari benda yang tak bernyawa...

Anonymous said...

sembang

iQmah on March 10, 2013 at 12:44 PM said...

Saya pengguna PROTON & 100% agreed =)

 

Designed by #