Tuesday, October 18, 2011

Orang melayu memang mulut puaka

Ahad lepas member aku kawin. die pakse aku datang.

Dengan hati yang cekal, aku gagahkan diri pergi kendiri beliau biapon badan lembik baru baik demam. member baik zaman-zaman skola dulu.

Sampai je rumah beliau, tanpa buang masa. aku terus amik makanan. kene pantas, nanti teserempak dengan bekas-bekas awek kang susah.rimas.nanti semua sebok nak mintak no phone aku.


****

aku bawak pinggan. duduk kat satu port makcik-makcik dressing ala-ala datin. jenis pakai tudung ala-ala bini-bini menteri kerajaan pegi kenduri arwah.

Sempat la aku senyum kat sorang makcik tu.muke macam rozita che wan. mane tau kot-kot boleh jadi sugar mummy, dapat la kerete sebijik kot.

baru je aku nak suap nasi dalam mulut,

"tak sedap la lauk die, ayam rempah keras" - makcik pakai baju biru tudung hijau, pakai spec luis vutton bagi komen

"aahla senah, ayam pencen agaknye. kari kambing die pon kurang sedap" - makcik pakai spek mate hitam jename ribben, pasar malam kot. mengiya kan.


cilake.mengumpat plak. aku terus blah .cari port lain.


****

lepak pulak depan gadis2 hot duniawi dan akhiratwi kalau dorang tak sempat berubah. jenis free hair, pakai baju kebaya see thru nampak tali bra.

sempat gak aku sedut bau haruman gadis-gadis tu bile lalu sebelah meje dorang. fuh, bau perfume DKNY delicious. aku sedut lagi sekali untuk kepastian. kali ni aku pasti.kompem!! DKNY pasar malam. ingatkan kaye sangat tadi.

aku sempat jeling kat sorang minah tu, senyum sikit kasi die. senyuman aku dibalas. aku tak heran.memang semua gadis balas senyuman aku.

tengah aku menyuap nasi untuk kali ke-4,

"hei hei korang.perasan tak? 5 khemah je kenduri ni kan, nampak sangat takde duit" - minah rambut pendek, muke jerawat2 sikit.baju kaler kuning polkadot tetibe bersuare

"Aahla, baru kite perasan. pastu tema kaler pink plak tu, menyampah pulak aku tengok orang kawin pakai kaler pink ni" - member sebelah die menyampuk. nampak comel. tapi sayang hati ko busuk.

cilake.mengumpat lagi.hilang selera makan.

****

tu baru dua port, belom lagi port lain.belum lagi aku cerite komen pasal pelamin fesyen lame la. rumah kecik la, mak pengantin gemok la, pengantin lelaki muke pecah rumah bini macam model la.

sebab tak tahan, aku terus jumpe mak ayah kawan aku.letak hadiah.terus balik. sebab tu aku lagi suke pergi melawat majlis pengkebumian dari pergi kenduri kawin.

memang orang melayu mulut puaka macam tu kan?bongok.

tak semua.tapi ramai

46 comments:

MiMiEy :) on October 18, 2011 at 5:46 PM said...

hahaha
betul tuh, x menyempat kat rumah kat majlis tu jugak nak mengumpat nye
buatnye tuan rumah dgr dah kecik hati

tp, bukan semua org melayu mcm tu kan? hehe

^-^

rara pinkmafia on October 18, 2011 at 5:50 PM said...

biasa lah tu bro.mengumpat makanan dorg.xde keje lain.

SURIA AMANDA on October 18, 2011 at 5:51 PM said...

ohhh..sgt laknat mereka2 tuh..pakai duit dorang ke buat semua tuh beli lauk pauk bagai?bangang..org dah bagi makan free pun x reti nak terima kasih..ngumpat plak lagi...

Paris Lipton on October 18, 2011 at 5:52 PM said...

yelah2 realiti ni...duhh

Adylia Qarissa on October 18, 2011 at 6:07 PM said...

manusia biasalah...mulut tak ada insurans..

macam hidup kita sempurna sangat...ermmmm...

Rozuan Ismail on October 18, 2011 at 6:11 PM said...

haha.dah la dtg makan rumah org.pastu boleh plak ngumpat.

Farida Amira on October 18, 2011 at 6:23 PM said...

yup, setuju. tak semua tapi ramai. amboi dengan spect makcik dan perfume budak tu pasar malam punya heh. hikhik :P

..cik gugu.. on October 18, 2011 at 6:27 PM said...

adat dunia~~~ sekeh je pale ;p

syAzAnA on October 18, 2011 at 6:27 PM said...

memang ada manusia macam ni. >.<

Si Gadis Semasa on October 18, 2011 at 6:30 PM said...

mana mana kenduri kawen pun ada je org cmtu .

Namee Roslan on October 18, 2011 at 6:37 PM said...

org melayu mulut tak tapis ? haha. aku separa melayu je. takde la puaka sgt. keh keh

Wyna Nubies on October 18, 2011 at 6:38 PM said...

As Salam,

emonya dia..
baru baik demam la katakan :)

manusia ni berbagai perangai...
nasib baik la pinggan tu tak melayang ke muka2 makcik2 tu atau perempuan2 tu..betul tak? huhu~

p/s : Bukan semua Melayu begitu kalau dia mengamalkan agama ISLAM dengan sepenuhnya...

♥ MS ♥ on October 18, 2011 at 6:57 PM said...

a'ah, memang puaka kalau cenggitu. asyik nak kondem org je. sabar k? hehehe ^__________^

FasiHaH SupiaN on October 18, 2011 at 7:02 PM said...

setuju!

Lydia Miza(Aidyl Azim) on October 18, 2011 at 7:10 PM said...

ye..bukan semua.tak menyempat2 nak bergosip.baik takyah dtg..huhu

~Nana 귀여운~ on October 18, 2011 at 7:14 PM said...

jumpa di padang masyar nti, dorang makan daging orang yang di ngumpat tuh..bia padan muka dia..bongok!

Bunga am3ro on October 18, 2011 at 7:27 PM said...

huhuhuhu...sangat brutal tajuk ini...sy pun org melayu..huaaaaaa....skrg ni mmg banyak org mcm tu kan....apa yg ade depan mata semua x kena..termasuk laaaa sy...masyaAlah.....dunia akhir zaman....

erysweetie on October 18, 2011 at 8:12 PM said...

hoh. aku pun sakit kepala dgn manusia2 jenis nih.

Tasha on October 18, 2011 at 8:21 PM said...

x bek buat mcm tu kat mjlis org,mjlis sendiri nnt ntah ape gaye kite x taw kan...

Nikisa Izas on October 18, 2011 at 8:21 PM said...

manusia akhir zaman semua serba tak kena..yg tahu nak complain jea..org tuh dh ssh pyh buat kenduri dtg mkn sudahla kan xpyh dok bebel mcm2 btul x..hihi:)

renjerkabloi on October 18, 2011 at 9:00 PM said...

puaka mulut ko ni jah! :P

FIFIEY LYCHEE MARATION on October 18, 2011 at 10:35 PM said...

jangan salahkan kaum. kesian, sebab purata kesalahan terletak dan tergantung atas diri sendiri:)

memang tak pantas lah kalau mengumpat, apatah lagi belum jua habis majlis tersebut. suatu majlis kan berarti hari mulia. jadi, kenapa perlu mengumpat segala, bukan??? tak puas hati, pendam dalam diri tanpa berkata dan menyebar kepada pihak ketiga. itu lebih baik!

Ain Zulaikha on October 18, 2011 at 11:44 PM said...

eleeeehhhhh dia kawin macam grand pulak nak mengata orang..
mmg attitude orang gitu kat tempat kahwin, nak2 orang perempuan =.=' memang gitu ropenya... ngumpat sok sek sok sek

Qaseh dalia adelia on October 19, 2011 at 1:02 AM said...

tu bukan puaka .. tapi mak lampir hihi .. biasalah manusia tak sedar di mana dia berpijak .. kdg2 dia pun biasa2 je tapi tak sedar diri .. hurmm .

mizzkechique on October 19, 2011 at 8:33 AM said...

normal..selalu sgt jumpa dgn si molot puaka + longkang ni... kengkadang mendidih gak dgr, tp lantak!! kang kite tegur, kena smash sebijik..

oli-go on October 19, 2011 at 10:44 AM said...

hadoi..sabo je la..

Ct Arina on October 19, 2011 at 12:43 PM said...

kat kenduri kawen ini mmg biase didengari. maklum la makcik2. yg gadis2 'berjenis' tu mungkin ex-gefren c pengantin laki tu. so dorang pun mengate utk mebgubat hati yg luke. kahkah.

len kali datang sambil pasang earphone kat telinge sambil dengar lagu nasyid okeh. xde la kongsi dose. hihik ;D

Ujang9897 on October 20, 2011 at 9:08 AM said...

gua dapat point utama


perangai serupa bongok ini berjantina perempuan..hahahaha

opsss...terngumpat pulak..,=)

zahidah seran on October 20, 2011 at 2:57 PM said...

eh kenapa tak penah jumpa pulak ek??
kalau gi umah geng kawen,borak2 kisah lama tak sempat dgr makcik2 mengumpat...=P

Finaz Jaafar on October 20, 2011 at 4:40 PM said...

nak ngumpat pun jauh2 la dari majlis tu kan..pngantin tak dengar tapi orang lain dgr kot..tak beragak

merahitujambu on October 20, 2011 at 5:16 PM said...

memang puaka pon..=_=

mynameismy on October 20, 2011 at 10:07 PM said...

akhir zaman ni biaselah bro....

S..U..D..@..I..S on October 21, 2011 at 7:47 AM said...

tak kira port lelaki atau pompuan dan melayu atau cina rasanya selagi mulut tu terbuka mmg macam tu, suka komen, cuma kita tak faham bahasa cina..atau india.

YanaMIB on October 21, 2011 at 9:30 AM said...

erk kut ye pn xpuas hati tggu la blk rmh br cite..ni time kt kenduri jugak nk ngutuk..xseswai..hehh~ ingt senang ke nk adakan kenduri kawen? hurmm~ =.=

KinosKoko on October 21, 2011 at 11:48 PM said...

hahahaha...ada betulnya gak..

Atiqah Wadiah on October 22, 2011 at 3:18 PM said...

org dh kasik mkn free,ptot nyer b'syukur..nih x..komen itu..komen ini..ishhh3

Ibnu Khairuddin on October 22, 2011 at 3:31 PM said...

mengumpat la perkare paling best dilakukan. tak kira port tak kira mase.. betul tak? muahaha.. (gelak setan)

dah dorang banyak sangat pahala nak buat camne. da xtau nak sedekah kat mane lagi.. tu yg buat pesta mengumpat tu. ;p

shishi.. on October 24, 2011 at 11:56 AM said...

mulot kte mmg mulot puaka kot~~~~lalalalalala

Amirah Yusof on October 25, 2011 at 6:18 PM said...

kenn!
aku pun penah hadapi benda yang sama...
mengata makanan serba tak kena, nyampah aku..makan jela dh bagi free, typical melayu y suka komplen..

msredcheesecake on October 26, 2011 at 2:58 PM said...

Macamana nak selamatkan golongan org cam ni? Masih boleh diselamatkan lagi ke? Berbaloi ke diselamatkan?

yaya_flanella on October 28, 2011 at 7:59 PM said...

cina dengan india jugak makan diam diam dekat kenduri orang kita.

LittleGurl on October 31, 2011 at 1:45 PM said...

haha! exactly. pegi kenduri mane2 mesti org nak mengomen je lebih. cacat cela sume nampak. macamlah majlis dia hebak sgt -_-'

ayuni rosli on October 31, 2011 at 6:35 PM said...

mulut melayu semua nak cakap bende yg tak kena depan mate diorg. kalau ade kucing kurap lalu pon. ntah kena tuduh owner rumah pengotor bela kucing. kan!

najihahfara on September 8, 2012 at 12:20 AM said...

x dinafikan. mmg majoriti kaum sendiri mcm tu..

umizue on February 19, 2014 at 12:48 AM said...

Entry ni xdikira sbg mengumpat ke? Saja tanya.. :p

umizue on February 19, 2014 at 12:50 AM said...

Entry ni xdikira sbg mengumpat ke? Saja tanya.. :p

 

Designed by #