Friday, October 7, 2011

Aku yang kebosanan di Tesco/Econsave/Giant

Bila pergi beli barang dapur di Tesco/Econsave/Giant, aku selalu bosan.

Biasanya aku akan tenung tajam kanak-kanak dalam troli sampai dia orang palingkan wajah dan mengadu pada ibu dan bapa. Kadang-kadang sampai menangis.


Tapi bila dah takde kanak-kanak, aku kehabisan modal.

Kalau kau orang perasan,
Bila di bahagian ikan, selalunya ada tong yang dalam dia ada ikan keli banyak-banyak.

Ergh. Jijik.

Keli-keli bergelumang dalam kebasahan, sempit-sempit, misai sendiri tercocok mata member. Kurang ajar.



Aku tenung benci.

Tendang sekali.

Terus ada semacam 'riot' dalam tong.

Teehee. Terhibur.

Tapi bosan kembali.

Beralih pada ikan-ikan mati kejung atas ais.


Tenung dan teliti. Aku tak bagi perhatian pada nama, tajuk dan sinopsis ikan. Sebab tu sampai sekarang , aku tahu tuna dalam tin je. Dan sardin. Dan Whiskas Pockets. Dan Friskies.

Hmm.
Jari cocok-cocok mata ikan.
Takde respons.

Aku pandang kiri kanan.
Kiri aku, ada uncle di bahagian brokoli.
Sambil letak anak dia dalam troli, dia hadiahkan pandangan serong.

*Pandangan serong = mata dikecilkan, kepala teleng sikit, muka berfikir tentang apa jadah yang kau sedang lakukan.

Aku elak eyecontact.
Eyecontact buat aku nervous.
Tapi kadang-kadang eyecontact buat aku asyik bila melibatkan budak lelaki muda sekolah menengah.

HA-HA-HA. *joke seorang pedofil *

Uncle brokoli bersama anaknya dah mula hilang dari pandangan.
Aku lega.
Kembali buat onar.

Pelan-pelan, aku lalukan jari telunjuk sepanjang badan bersih seekor ikan. Kasihan dia. Sudah kecundang di jaring seorang nelayan.

Aku tenung matanya yang tak berkelip. Kalau berkelip, aku yakin aku lari terkencing-kencing sambil melaung azan.

Aku sentuh siripnya.

Dan aku lambai-lambaikan sirip itu dan berulang kali suruh dia cakap Hai.
Takde respon.

Aku marah.
Aku korek ais yang bertimbun, dan kuburkan dia hingga tak nampak satu sirip pun.

Mengeluh.
Tak banyak benda yang boleh dibuat di pasaraya, sebenarnya.
Aku tak suka.

Nekad.
Next time nak cuba beli belah di negara lain.

Dan dengan lagu Cinta Muka Jambu - Najwa Latiff Borgiba berulang kali bergema dalam pasaraya,
aku rasa aku nak tinggalkan Malaysia terus.



p/s : hasil pencurian.guwa suke style penulisan camni.nak lagi? KLIK SINI

31 comments:

Ieda Al-Habsyi on October 7, 2011 at 12:20 PM said...

hikhikhik! lucu! :)

i am S!L4H.. on October 7, 2011 at 12:28 PM said...

hahaha.

ingat cite sendiri.
=p

Cik Bulat on October 7, 2011 at 12:41 PM said...

hahahaha!! entry paling best aku pernah baca dalam blog ko abam seniors!! hahahaha! suka2!! >_< , tangan awat takleh duk diam hah? kesian ikan keli tu. nyum2!! hari ni aku lunch ikan keli. saja nak beritahu walaupun kau tak tanya. hahaha. eh, itu ikan sardin? besar plak. aku slalu jumpa kecik je, >_< HAHA

mizzkechique on October 7, 2011 at 12:49 PM said...

haha..boleh tiru ni..

Ujang9897 on October 7, 2011 at 12:56 PM said...

cis...

TheChekJah on October 7, 2011 at 2:03 PM said...

naseb baik ikan tak ada tangan.. kalo ada,mesti dia nak cucuk mata kamu pulak... sambil berkata 'apa kamu pikir aku ini keyboard piano'.... hehe

bighagenjo on October 7, 2011 at 2:28 PM said...

aku pon dah baca entry dia ni, terus follow. ringan je kan

Adylia Qarissa on October 7, 2011 at 2:42 PM said...

kawan dkna pernah tegur dkna ....

jangan sesekali sebut/kata 'Ergh. Jijik' pada makanan...sebab itu makanan yang dimakan...

mungkin kita tak makan, tapi orang lain makan... heheheeee

Kasut& Karipap on October 7, 2011 at 2:54 PM said...

lagi best kalau buat2 lalu tepi budak tu dan.......dan.......cubit tgn die laju2 pastu lalu je buat bodo..hahaha..tapi pastikan jgn kantoi :P


(*berdasarkan pengalaman)

FaKArePa!n on October 7, 2011 at 4:01 PM said...

pak guard mane ?? org macam ko ni patut ditangkap sebab buat onar dlm tesco.. rugi tesco tu sebab ko.. hehe

Alya Esprézzo™ on October 7, 2011 at 4:49 PM said...

hahahhhaahahahahah sengal abam!

~Nana 귀여운~ on October 7, 2011 at 5:02 PM said...

lumrah kehidupan..nikmati selagi boleh..haha

Fatin Farhana Binti Ramli on October 7, 2011 at 5:42 PM said...

lawak je .. boleh lak macam tu ye .. pelik pelik je ..

Namee Roslan on October 7, 2011 at 6:01 PM said...

bangang punya farid kamil.

Cik Eka on October 7, 2011 at 6:24 PM said...

keh keh keh

nak baca lagilah kt blog org tu..hehe

FariehanIbrahim [LBC] on October 7, 2011 at 6:56 PM said...

ngahahaa bongoks jerk! :P

shafiqabdshukor on October 7, 2011 at 10:10 PM said...

wah..
dahsyat ye kau..

♥ MS ♥ on October 7, 2011 at 10:56 PM said...

kita tahu, ikan bilis je :P

Miscellaneous Smiles on October 8, 2011 at 4:52 AM said...

mende y kau buat tuu..~~

haihh ==!

emieysandra on October 8, 2011 at 11:21 AM said...

sgt bersimpati pd ikan tuu

Juno on October 8, 2011 at 3:07 PM said...

eh?
oh.


*sengih manja, dan berlari pergi*

Cikgu Jaja™ on October 8, 2011 at 5:06 PM said...

mak aku marah kalau aku kasihankan binatang yg boleh dimakan


hahahah..kdg2 lawak juga kau ye naz

cik pieja hut on October 8, 2011 at 9:42 PM said...

hahah lawak lah , tak sangke ade gak yg suke dok kcau ikan yg dah kaku tuh

Rtp Farra Arisha on October 8, 2011 at 9:49 PM said...

i'd read this entry before. yes, it's quite mesmerizing. i mean from her way at writing :))

♥NuR SyAFiQah♥ on October 8, 2011 at 9:57 PM said...

ceyh ingatkan ayat ko tadi rupenye copy paste...hahaa

macam novel pulak kan baca entry macam ni :)

El-Janna on October 9, 2011 at 12:14 PM said...

erghhh aksi tenung baby tu aku selalu buat. tapi cucuk mata ikan aku sedikit geli. padahal aku orang malaysia yg paling suka makan ikan dari ayam. benci kepci terus.

sYafIk-wAy on October 9, 2011 at 8:35 PM said...

shuhh shuhhh kau dri negara ini , ini negari pak jib .hhahaha

Ct Arina on October 10, 2011 at 9:25 PM said...

der, lu seorang penulis yg baik. ni wa puji iklas taw ;)

nex time kalau nk feeling luar negare, try shopping barang dapo kat cold storage. wa dah. mmg heaven ^_^V

Ct Arina on October 10, 2011 at 10:32 PM said...

cis, tibe2 wa rase mcm BOD sbb x perasan p/s lu kat bawah tu -_-"

wa tarik balik pujian.

Dinar on October 12, 2011 at 11:43 AM said...

cute, cute mmg cute....hehehe... tergelak dr awal hingga ke akhir post.... coool

eyjalukman on October 12, 2011 at 10:50 PM said...

lucu entry ni . haha motif pape jela ;P

 

Designed by #