Wednesday, August 24, 2011

fuhh! aku jumpa lailatulqadar!

Satu hari, guwa terdengar perbualan dua orang rakan, pejal dan kerul. ceritanya pasal lailatul qadar. guwa ape lagi, pasang telinge la.

" brader, macam mane nak tau malam tu malam lailatur qadar yer?" - pejal rakanku bertanye

" ko tak blajar ke?bukan ke malam tu pokok sujud " - balas kerul sambil mulut mengunyah cuwimgum

" pergh, yeke bro. hebat la yer pokok sujud, tak hentam rumah pulak yer pokok tu?"

"pandai2 la die adjust brader. die sujud la belah lain,mengadap kiblat " -


*****

" pastu der, aku dengar, air pon jadi keras ye malam tu, betol ker?" soal pejal lagi

time ni la guwa menyampuk..

" haaaa, yang tu betul, banyak kali gak la aku nampak air jadi keras tu"

dengan muke kagum dan terkejut " biar betol naz! giler hebat ko jumpe lailatulqadar "

" betol la, buat ape aku nak bohong. tiap2 hari aku bukak peti ais pon aku nampak air keras " jawab guwa dengan selamba~


*****

motif : betolkan la ape yang tak betol, tak ada hadis pon pasal pokok sujud dan air jadi keras ni, aku da belajar ngan 15 ustaz, takde sorang pon yang kate bende tu betol dan sahih. so jangan la nak bawak2 lagi cerita camni:)

27 comments:

mas saari on August 24, 2011 at 12:16 PM said...

sokong!!
biarlah kita beribadah dengan ikhlas bukannya hanya nak cari malam lailatulqadar je...

on August 24, 2011 at 12:25 PM said...

wallahuallam~

mase kecik dulu selalu dok terpikir, camane lah ye pokok sujud..siap bawak pokok kaktus pergi tido..haha

;P

Muslimah Optimis on August 24, 2011 at 12:29 PM said...

hehehe.. mcm2 cerita orang bawak

tieha ismail on August 24, 2011 at 12:41 PM said...

hahahahah betol jugak tu...ape daa ..pernah la dengar pasal pokok sujud tu, tapi yang air keras tu, ni first time tau...

NooR AzLen BinTi HaRoN on August 24, 2011 at 12:52 PM said...

assalammualaikum..

nice entry..:-)

mgena betul..

alhamdulillah..

asy faro on August 24, 2011 at 1:06 PM said...

oh, memang takde ea?
selama nie aku ingat pokok sujud tu ade~

schaze zainn on August 24, 2011 at 1:58 PM said...

hihi buat-buat pandai apabila bercerita

bighagenjo on August 24, 2011 at 2:14 PM said...

hahaha~
selambek kau je.

miss senyum on August 24, 2011 at 2:38 PM said...

betul2 itu hanya pandangan sesetengah org yg mengambarkan malam lailatul qadar shj

Myera Nyera on August 24, 2011 at 3:11 PM said...

hahak. ape ke sengal tu hahak (gelak gelun2) yang tak leh tahan tu ais tu haha

[k]o{q}i[n] on August 24, 2011 at 4:09 PM said...

hurmm..tu la.. xpyh percaya la kalo rasa was2...

.izzati liyana. on August 24, 2011 at 4:51 PM said...

itulah. saya asyik dengar kalau malam lailatulqadar je mesti pokok sujud. kang ada yang tersalah faham pulak.

Ujang9897 on August 24, 2011 at 7:04 PM said...

rasanya betul takda dlm hadis, tp cerita dari ust2 juga tanda2nya mcm itu..=)

MIMIE AIZA on August 24, 2011 at 9:45 PM said...

masa kecik2 selalu dgr citer ni.. ahaha

aslann on August 24, 2011 at 10:42 PM said...

wahhhh hebatnya abg naz jumpa malam LQ. untunglaaa setiap kali buka peti ais nampak air keras, kalau buke peti ais air tak keras tp bende lain yg keras, maknenye...................................................................................peti ais tu la rosak..lolololol.

Ain Zulaikha on August 24, 2011 at 10:52 PM said...

hahahah kalau gitu ain pun pernah nampak ler hahahha

Nur Fannun on August 25, 2011 at 12:22 AM said...

yg betul nya mlm lailatulqadar tu tenang, damai, aman, tenteram je, leh lihat kesannya pada siang hari di mana terikan mentari pagi lain daripada selalu.

yg psl pkok sujud tu, org dulu2 pnh jumpa tp mereka xtau pun tu mlm lailaturqadar satu mlm mse dia ambil wuduk kt sungai, sangkut serban/kopiah dkt ranting pkok, hbs wuduk, nak ambik serban/kopiah dah xde..tgk2 serban/kopiah tu dah kt ats pkok.

Erra Kyra on August 25, 2011 at 1:21 AM said...

haha...betui2..
yg saya tahu..segala doa n hajat kite akan dikabulkan ...pada saat malam lailatul qadar...(tupong setau sy..bukan sepanjang alam...hanya seketika...mungkin setengah jam o satu jam kot)^^

fikri on August 25, 2011 at 1:22 AM said...

haha ..
terbek lahh ..
air jadi keras ?
nih yang terasa nak tengok jer air laut or sungaii ..

pokok sujud ?
adee gak aku ta tydoo ashyikk tgk pokook je ..
hahaha

siti nur kaxzmilah on August 25, 2011 at 6:41 AM said...

ahahahahaha~ lawak enchek naz~ sweet je ayat enchek naz kat entry~

eyjalukman on August 25, 2011 at 7:08 AM said...

btol2 . smoga kita berjaya mencari mlm yg dirindui tu :)

Heidi Shafiq on August 25, 2011 at 10:35 AM said...

hahaha.. :D

fairuz on August 25, 2011 at 12:19 PM said...

haha!! bukak peti ais je la kan? hahaha

biyha on August 25, 2011 at 6:54 PM said...

Amboi, ini tidak adil. Sooo not fair ,-

Luqaz™ on August 26, 2011 at 2:17 PM said...

pokok sujud tu btol la.. tp x nmpk ngn mata kasar kita...pokok sujud ke bumi..malaikat turun dari langit..alam ghaib belaka.. :)

adrinaqamarina on August 26, 2011 at 8:56 PM said...

dye cuma gambarkan ia adalah malam yang tenang kan? tapi pasal pokok sujud tu, maybe pengaruh media massa jugak,maksud aku, cerita kat tv.

lyndaz on August 29, 2011 at 2:38 AM said...

betoi2..
aku sokong!

 

Designed by #