Thursday, July 7, 2011

Hentam Drama Tahajjud Cinta : Apa Yang Tahajjud Ntah

semenjak ke tiga menjak ni,aktif sangat guwa tengok iklan drama baru tahajjud cinta kat tv3,kejap2 iklan menatang tu


"pesal banyak sgt iklan menatang ni dik oi,serabut pulak abg tengok" soal guwa kpd adik guwa sambil mulut tak henti2 mengunyah twisties keju


"kate blogger retis,takkan xtau kot jumaat ni cite tu stat main"


"derhaka punye adik,mengata aku"


oooo,patutla pon bukan main lg promosi, jumaat ni start tayang rupenye


"eh,pehal berpurdah2 plak ni?"


laaa,si fazura rupenye berpurdah,dulu date ngan guwa kat mid bukan men pakai skirt je.da berubah minah ni,bagus2


ni kes nak tiru nur kasih la ni,guwa memang semak perut bile tengok cite macam ni,bile satu genre filem da berjaya menambat hati,mule la semua pengarah pon sebuk nak buat bende yg same,dem yu,tak tiru x boleh?



lagi satu,dari dulu guwa kurang minat filem/drama2 konon islamik ni,bukan sbb jalan cerita,tp kat pelakon2 sengal tak pakai otak,guwa rase nak shoot je muke semua pelakon yg belakon watak2 konon insaf,



lu orang belakon bukan main,ayat2 quran pakai memang guwa respek,ckp pasal dosa pahala,ckp pasal halal haram,tp lepas abes drama,pakai skirt paras lutut,pergi clubbing,ape tu?bodoh ke takde otak?



same la kes tahajjud cinta ni nanti,pasni bukan main byk la ayat-ayat islamik pelakon2 drama ni sampaikan,tp ape pon tak boleh



guwa kompiden,sure ramai tak setuju ngan guwa,sure ramai bekup pelakon punye,wording2 seperti :

dorang belakon je la
dorang just ikut arahan la,
xkan belakon baik pon salah la ke?
dem lame punye pemikiran=.=


guwa bukan xtau,tu sume alasan2 untuk bekup artis la tu,pesan guwa pada yg nak membackup,jgn butakan mata bila membackup,jgn sbb sayang artis,lu orang jadi bodo.noktah


sebelum nak backup,pikir2 mana salah mane betol dulu,guwa tak kate salahnya drama2 begitu,bagus la dari aksi2 cium2,drama rogol2,drama sumbang mahram,tp yg guwa pertikaikan,kesedaran artis yg terbabit


kpd artis2 yang baca blog ni,guwa tau tasha shilla bace,lisa,fasha sandha nora danish dan jai adi putra,bukan guwa nak hentam korang mem"piq blind".tp nak lu orang,gune watak lakonan lu sbg batu loncatan utk lu orang berubah menjadi manusia yang baik


xde istilah rezeki halal dalam bidang lakonan kalau udah proses pencarian rezeki tu pon mengunakan method/cara yang ditegah agama


penss off

p/s :

orang slalu bg alasan,hidayah tak smpi

cmner hidayah nak sampai kalau korang cari pon takmo,ingat hidayah tu suke2 nak dtg?

63 comments:

Tea on July 6, 2011 at 11:32 PM said...

haaha. btol lah tu.ada2 je lah manusia ni, hmm.

oPiE iSa on July 6, 2011 at 11:33 PM said...

Setuju! diorang berlakon tu tada rasa ape2 ke, kemain cakap pasal hadis, quran, tapi bila diri sebenar, hancus. macam takde efek je, tu la, hati dah batu sangat.

Pengarah kat m'sia ni pon sebuk nak meniru cerita2 indon amcam KETIKA CINTA BERTASBIH, AYAT2 CINTA. Chit,,

Lurunna on July 6, 2011 at 11:38 PM said...

berlakon sampai mati...bila dah mati xleh berlakon dah...

najihatussolehah on July 6, 2011 at 11:40 PM said...

tu lah kan..org kite nh..pantang kalu satu benda tu laku...abes pakat nak tiru..

FasiHaH SupiaN on July 6, 2011 at 11:40 PM said...

hurm....betul.....aku pun terfikir2 gak, kenapa dorg ni berlakon watak dah baik..tapi......semoga mendapat hidayah lah 1 hari nanti...

S..U..D..@..I..S on July 6, 2011 at 11:44 PM said...

setuju semua yg diatas
memang nama pun berlakun..tiada yg betul, semoga ada yg insaf macam saudara Azmil Mustaffa

yaya_flanella on July 6, 2011 at 11:45 PM said...

pergh. sumpah suka entry gini.

nama saya hidayah iqmal. separuh hidayah tu insyaAllah dah ada dalam diri saya bangg. XD

Namee Roslan on July 6, 2011 at 11:47 PM said...

macam biasa.. :) gunakan apa yg boleh laris kan telefilm maaa..drama ke.. :)

dah skang ni scope cinta2 islamic..perempuan islamic laki minum arak lepas tu insaf lepas terpegun dgn keindahan gadis islamic itu. sgt tak realistic. sbb pelakon nya kalau in real life ..cleavage semua nmpak habis.

mary ann ;) on July 6, 2011 at 11:50 PM said...

itulah pasal...cerita nie ala-ala nur kasih versi lain pulak. ..tengok iklan pun dah tahu..huhu

taktau lah nak tengok ke tak bila ditayangkan nnt.

;)

WaNnY on July 6, 2011 at 11:51 PM said...

hati itu Allah yang pegang, benda yang sama tak semestinya bagi kesan yang sama pada individu yang berbeza :)

Nurasyiqin on July 6, 2011 at 11:54 PM said...

tak reti nak cakap banyak2..bila dipikir-pikirkan balik memang betol pun apa yang awk tulis tu..cikin setuju..=D

Aaron Aziz on July 6, 2011 at 11:56 PM said...

terima kasih buat entri pasal kami yang dari bidang seni ini

saya pun sedar semua itu.., tapi betul kata saudara..

terima kasih

Peri PiA on July 6, 2011 at 11:56 PM said...

Tepuk dada tanya iman

cik ungu on July 7, 2011 at 12:02 AM said...

kalau ade alat mengukur dari skala 0 sampai 10, aku sokong buah pikiran ko pada skala 18.


aku paling tak boleh terima bila dah terang bersuluhkan spotlite stadium artis tuh gi clubbing, seksi nak mampus, kuar melodi, kuar majalah, nmpak lurah nampak peha. pastu time berlakon menangis2 bagi tazkirah, bagi hadis, bagi surah, meraung2 insaf. bila camera cut, terus lap airmata. esoknya gi clubbing.

waddehel lah.

syAzAnA on July 7, 2011 at 12:04 AM said...

tu yg sebenarnya gua nyampah sangat. grrr

Mr feckry on July 7, 2011 at 12:56 AM said...

dah2, jom baca quran..nak cari hidayah kan...

-li.zue- on July 7, 2011 at 1:01 AM said...

aku agree dgn entry kau ni.
adoi.pengarah pun.tak boleh ke agaknya pilih pelakon yg mmg dah sedia ada bertudung, pakai sopan2 kan?


cuma.
kita boleh doakan mereka berubah.
tapi hidayah tu hak Allah :)

insyaAllah.satu hari nnt.berubahlah mereka. silap2.lebih baik dari kita kan?

Kembang Perawan 3288 on July 7, 2011 at 1:21 AM said...

xtaw pa pasal TV sekarang. aku ingt lg pasa wanita hari ini kt tv3 ritu. topik utama erti taat seorang isteri. tapi mne ntah otak dorg pki artis si dangdut tu haiza wat ulasan pasal topik ni.. ak tutup tv terus.

zunn said...

yup aq sokong 105 peratus entry nih! ade ke bengong pgarah kasik pelakon buah nangke blakon citer muslimah ni.. ape point pgarah buat drama tu sbnarnye? nak jadikn contoh konon.. klau da plakon sendri xleh muhasabah diri time blakon citer kw..inikan lgi pnonton..
tpi kaloo pasal nk buat duit,,tu lain citer la..
and part pling menjijikkan dlam industri perfileman style islamik kt melaysia ni bila plakon "brlakon" luar rumah pakai tudung..
dalam ruma tdung tarak...pffft lu ingat tudung ni tuk blakon je ke??
paamkn komen aq ni dengan akal bukan lutut..

saya bukan tomato on July 7, 2011 at 2:57 AM said...

oyeshhh ! betoll . kekadang pelik nengok.. berlakon cite baik2 tapi tak de kesedaran ke .. huhuu

mia.azlin on July 7, 2011 at 3:22 AM said...

nice entry :) setuju sgt2 dgn anda.

CikBulat on July 7, 2011 at 3:50 AM said...

saya sokong abang Naz !! sentiasa sokong !! yes!! yes!!

miss senyum on July 7, 2011 at 7:36 AM said...

tau tkpe, nak tunggu hidayah dtg bergolek mmg tak dpt la kan :)

scha ahmad on July 7, 2011 at 8:12 AM said...

ehem..
stuju juga sbnqny..
tmbh2 bila pgrh kununny nk bwat crita islamik, tp stil xbtl2 islamik dan mrosakkn nma islam..
misalny, nora elena, nsht seth tan psi solat, tp pakai skirt pndk..
karak, kunun cam insaf, tp at d end of d stori, bila nik da sedar dy da mati, bukan dy nk mnyesal sbb xsmpt berubah, tp dy sdeh sbb xsmpt lamar zura, sambil pgg tgn zura tuu..
mcm2 lagik la..

tqahmisdar on July 7, 2011 at 8:31 AM said...

dun worry.. i agree with U.. dr dulu tak suke pelakon2 yg konon berlakon islamik ni..padahal pakai selalu tak cukup kain..

Wanaa Nana on July 7, 2011 at 9:09 AM said...

betul tu...! saya setuju sangat2...haha, ayat bro yg first2 tu lawak laaa.

cantekk on July 7, 2011 at 9:24 AM said...

erm btol beb, aku setuju ngn kau..

demit la sume tu,, cakap pasal agama kmain lg dalam skrip kan,, takde terasa ke tkena kat diri sndiri..

demit

Nyssa Nuar on July 7, 2011 at 9:57 AM said...

just one word for u bro.. BRAVO! Hahaxx~~ Tp gua layankan aje cite2 islamik nih..cume nye..konpem gua x pat layan cite tahajud ni sbb ari jumaat mlm gua sibuk nak balik kg.. Oh, demm! Cume nye... Mmg ssh sket r gua nak impress ngan cite gni sbb gua tau pelakon dy sexy yg amat kan~~Wuwuuuut~~

Isteri Encek Bard on July 7, 2011 at 10:27 AM said...

asal derang tak carik jer pelakun yg betul2 ada imej islamik nie

mOoN IzzaN on July 7, 2011 at 11:44 AM said...

dah lama tak layan drama melayu... :fuh

bronok on July 7, 2011 at 12:04 PM said...

lu cakap betul...Islam adalah cara hidup. bukan utk lakunan...hakikatnya jauh dari Addin Islam!!!!!

mynameismy on July 7, 2011 at 1:01 PM said...

setuju 110% dgn hujah2 kamu!!!!

Sunah Sakura on July 7, 2011 at 2:36 PM said...

bila Islam dipermainkan oleh umatnya sendiri...

harap sangat...bila depa berlakon macam ni, depa akan dapat manfaat sikit dari lakonan depa...

alhamdulillah ada segelintir yang kembali kepada fitrah sebagai hamba, tapi masih ramai lagi yang buta hati...

[k]o{q}i[n] on July 7, 2011 at 2:43 PM said...

insaf...

yad'z on July 7, 2011 at 2:53 PM said...

kita doakan lah... after belakon ni.. mane tau Allah buka kan pintu hati dierang tuk berubah... aminn...tahajud cinta ni adaptasi novel indon..


sama jugak blogger2 ni.. even aku kaum hawa.. aku nak cakap gak.. ade gak blogger perempuan ni.. dalam blog.. letak gambar tudung litup.. tapi kat luar.. tak pakai tudung pun sebenarnya.. so, memang manusia macam tu lah sifatnya.. sama2 lah kita doakan.. diberi hidayah.. n kita sendiri.. perbaiki diri ke arah yang lebih baik.. =)

Solihin Zubir on July 7, 2011 at 2:54 PM said...

haha.. ingat kapir ke nk tggu hidayah dtg tanpa mencari.. ngek punya retis..

Alexandriana Alia on July 7, 2011 at 4:39 PM said...

aku setuju ngan entry ni.

tak payah la overshadow sangat sampai berpurdah bagai. melampau sangat keplastikannya.

setakat buat drama pakai tudung sudah.

terlampau fake la tahajud cinta. seyes nyampah

D.A.Y.A.H on July 7, 2011 at 4:48 PM said...

ni hidayah dtg komen..haha

cite tahajjud cinte tgk gaye mcm cite nur kasih je..ala2 islamic gitu..huhu

NurAfizahMazlan on July 7, 2011 at 5:09 PM said...

sebenanye kan.................. fouziah gous yg berpurdah tu.. one good entry anyway. hikhik

A retarded kitty on July 7, 2011 at 6:18 PM said...

p/s mu terbaik ah!

syazrinakuya on July 7, 2011 at 8:20 PM said...

terbaikkk..stuju lah

jirah jihan on July 7, 2011 at 8:35 PM said...

ak stuju doi...
tadek ksdaran loh...
ahaha

~Kirin Selama Perak~ on July 7, 2011 at 8:37 PM said...

hahahaha
sabo la abg hensem...
takmo marah2..
:p

Cik Ungu Kamila on July 7, 2011 at 8:46 PM said...

lakonan yang tak mencerminkan diri mereka yang sebenar. hurm, tak tau nak habaq camna lagi sbb kadang2 layan gak drama2 cenggitu. keh3 XD

~+aSma dAud+~ on July 7, 2011 at 9:24 PM said...

emo betol ye..pnh tgk cite 2 alam tak..cite tu lg la skit ati tgk..dh mcm cite mat saleh plak dh..entoh la apa nk jd..

kadng terfikir jugak..tak tersentap ke dorng ngan lakonan sendri..hafal dalil2 dlm skrip tu tk bg efek skit pon kt dorg ke?

arap dpt la hidayah kt dorg tu..n kt kita jugak

beLLa on July 7, 2011 at 10:28 PM said...

wah. mara benor yea. tp btol la. dulu zaman nur kasih, bru kte tau tiz kat lua cmne. skrg ni ngan tahajud cinta, awal2 kte tau pelakonnye cne kat lua. agak laen lah persepsi kte tgk cte islamic2 ni nty

diana on July 7, 2011 at 10:38 PM said...

ada setengah tu cakap pun ikut skrip je.bukan nye depa paham apa ke benda yang depa sebut tu..

Hishyamuddin on July 7, 2011 at 10:45 PM said...

betull...dlm tv kemain baik pakai jubah semua, tpi kat luarsexy..mcm nk main2 la pl

WanFadhilah on July 7, 2011 at 11:27 PM said...

tengok iklan dia seklai pun dah cukup mengatakan cerita tu macam nur kasih. ciplak idea.

Cik Jari Tembam on July 7, 2011 at 11:30 PM said...

Mmg betul bro, tp bukan betul semua ye, halal haram atau alim dalam drama, kemudian jd setan kat luar, yg itu no komen, lgpun drama ni belum tayang pun lg, tak tahu isi cerita dan gaya penyampaiannya bagaimana, mungkin ada baiknya yang boleh dijadikan panduan :)

paan on July 8, 2011 at 12:19 AM said...

bila artis bertuhankan pengarah...

pengarah filem kata solat , dia solat
pengarah filem kata pakai purdah , dia pakai purdah
perngarah filem kata pakai seksi , dia pakai seksi

Tapi ,

bila Allah yg perintahkan solat....
bila Allah yg perintahkan menutup aurat
bila Allah perintahkan berzikir , beribadah...

Bape kerat jer nak ikut...

Astafirullahalazim....

apa pendapat korang ?

bighagenjo on July 8, 2011 at 12:42 AM said...

:D haha. sketsa pertama kelaka. rilek bro..~

juzMe on July 8, 2011 at 9:11 AM said...

btol2....sy stuju 100%

Ima Salsuzaima on July 8, 2011 at 10:01 AM said...

arghhhh..tiada apa yang bisa ku katakan disini..hehe

qasehraihan on July 8, 2011 at 9:25 PM said...

waaa...suker entry ni...gud2..
cepat2 ping kat fb retis2 tu..ekekeke

ChipCoklat on July 8, 2011 at 9:44 PM said...

Perghh...betul punya marah ni..relaks bro..

chip pun setuju dgn pendapt bro tu.. kadang2 ade btulnye bg diorg yg mcm ni belakon..kira macam pengarah tu sindir diorg la tu.. kalo diorg x sedar.. tak tahu lah..

ezasunflower on July 9, 2011 at 3:36 AM said...

tapi tapi.. better la ada drama mcm ni drpd drama-drama yg ntah pape macam Bohsia, KL gengster...

Muslimah Optimis on July 9, 2011 at 9:36 PM said...

cerita tu memang ntah apa2.. ada tengok 1st episod dia..awal2 cerita boleh cakap rindu kat perempuam bukan mahram dia.. kata blaja sampai cairo sekali bercinta... nak kata cinta islamiclah konon.. betul apa naz kata.. blakon sikit punya tutup semua..then habis drama dedah-dedah.. MO takkan backu artis.. semoga diorang diberi hidayah..ameen

Qaseh dalia adelia on July 11, 2011 at 3:53 PM said...

nape diorg tak amek pelakon2 yg sememangnya dah betudung ek .. tu lagi baik !

Anonymous said...

bukan nak puji kang abik,puji orang indon,tapi pemilihan pelakon amat dititik beratkan..kena pandai ngaji,tahu hal ehwal agama.kebanyakan pelakon mereka adalah muka baru,berjilbab..

masuk adegan,pegang2 tgn memang tiada.penuh kata nasihat diambil dari ayat2 Al-Quran dan hadis..

bukan setakat sang pelakon,malah krew,produksi dan sumberjuga harus menepati syarak Islam,baru betul kalau nak buat cerita dakwah..

mintak maaf,saya tgk cerita tahajjud cinta ni umpama mempersendakan sahaja.pelakon2 pon serupa double standard..sama2 la kita muhasabah diri...

the triplets on July 19, 2011 at 11:49 AM said...

citer ntah apa2...berpurdah bagai.. buat malu jer. padahal kat luar bertudung pun tidak

adanhayad on July 31, 2011 at 11:40 PM said...

ni hidayah dah sampai. takyah dicarik

bro, entry ni mmg best. den punya entry pasal tahajjud cinta pon tak cukup pedas camni.

KAMI BENCI PRODUCER DAN PEMBIKIN DRAMA SERTA FILEM DAN TELEFILEM ISLAMIK

Eija said...

Guwa setuju bro~~
klu nk ambik artis pown cari la yg dh bertudung ke...bg artis permpuan like heliza ke?
artis laki lak ala sape2 yg islamic sket..baru la kene gayenye...(just bg pendapt)=)

 

Designed by #