Monday, July 18, 2011

alkisah tidur, romen dan taik

Ujang, seorang budak nakal berusia 9 tahun.beliau mempunyai seorang adik perempuan yang bernama peah yang kini berusia setahun. beliau mempunyai sepasang ibu dan ayah yang bernama ayeem dan ibu yang bernama puan ayeem. Mereka mempunyai seorang pembantu rumah filipina yang bernama kristin samosa.




gambar : kristen hermosa, akaknye kristen samosa


Satu malam ketika sedang mereka makan malam sambil menonton berita mengenai laporan perhimpunan bersih di tv1 :


"ujang selalu nampak kt tv tu cakap pasal politik tau ayah,ape politik tu ayah" tanya ujang



Si ayah yang sememangnye ahli lembaga pengarah parti " Nationalis Que" tersedak mendengar soalan kritis dan kreatif yang tidak sama sekali beliau sangka muncul dari mulut anak beliau



"err, ujang anakku, politik tu macam, err macam macam keluarga kite je, contohnye camni la:

1.Ayah dapatkan wang untuk keluarga kita, ayah adalah kapitalis,
2.Mama gunakan wang itu untuk menguruskan keluarga kita, jadi mama adalah kerajaan.
3.Kakak pembantu rumah kita adalah golongan pekerja.
4.Kamu adalah rakyat
5.adik kamu adalah generasi masa depan.

faham tak ujang? tanye encik ayeem kepada anak kesayangan beliau sambil mengusap2 kepala anaknye itu



biol kepala otak si ujang cube memahamkan ape yang ayah beliau kate.


dengan pantas si ibu nye puan ayeem mencelah : "takpe sayang, malam time nak tidur, ujang pikirla apa yang ayah cakap dan cuba faham okay daling?"



Nak dijadikan cerita, semalaman si ujang tidak dapat lelapkan mate. konon belagak bijak tahap aistotle la nak berfikir tentang politik. tapi, kalau udah namenye melayu, pasti usaha mengikut melayu, hangat2 taik anjing, tepat jam 3 pagi beliau terlelap akibat kepenatan.



tibe2, time tu la pulak, si peah buat perangai. meraung tengah2 malam bak disampuk hantu.akibat dari kegagalan sistem otak mengawal tekanan akibat tangisan peah, ujang pon pergi ke bilik ibu dan ayahnya hendak memberitahu bahawa adiknya yang bernama peah itu sedang meraung kerana pampersnya sudah penuh najis.

Sampai di bilik dia lihat si ibu sedang lena tidur.

Walau berkali-kali dipanggil, si ibu tetap tidur. Di lihat si ayah pula tiada di sebelah ibu. Jemu mengejutkan ibu yang tak bangun-bangun, dia mengambil keputusan ke bilik pembantu rumah. Bila dibuka bilik pembantu rumah, dia lihat

si ayah sedang ****** dengan si pembantu Filipina itu.


Akhir sekali dengan rasa paksa rela beliau menyalin pampers adiknya sendiri.


Sewaktu bersarapan esok pagi, si ayah bertanya, "Dah faham apa itu politik?"


Si ujang yang sedang lahap meratah ayam masak kicap selamba menjawab, "Dah!". Si ayah dan ibu terkejut dengan jawapan selamba itu. Lantas si ibu mencelah, "Jadi menatang ape politik tu?".



ujang menarik nafas dalam2 dan dengan tenang menjawab.

"Sewaktu kerajaan sedang asyik tidur, golongan kapitalis menodai golongan pekerja. Akibatnya rakyat diabaikan dan masa depan bergelumang najis! Itulah politik".


p/s : entry ubah suai :DD

54 comments:

pahnor on July 17, 2011 at 9:29 PM said...

hahahha... ni makan dalam ni..

.izzati liyana. on July 17, 2011 at 9:33 PM said...

haha. smart. :)

farahin nasir on July 17, 2011 at 9:35 PM said...

membuatkan minda makin rancak berfikir.. :)

nice post!

HAZWAN17 on July 17, 2011 at 9:38 PM said...

hahaha..ayat last tu tak boleh blah..

Rafidah Farhana on July 17, 2011 at 9:38 PM said...

Ni kes nak kenakan ujang kee ? Hahaha
Apepun ade gak inputnyaa..

aida4eva on July 17, 2011 at 9:44 PM said...

haha..

kretip :D

Miscellaneous Smiles on July 17, 2011 at 9:48 PM said...

terbaikk..~~

hahaa~

Ayeem Jemain on July 17, 2011 at 9:49 PM said...

agak2 kalau aku saman ko ni aku menang tak? haha

Cik Ungu Kamila on July 17, 2011 at 9:53 PM said...

HAHAHAHA. aku pun dah paham apa itu politik :P

hana nabihah on July 17, 2011 at 10:04 PM said...

kakakakak setuju ! dunia hari ini..pandai pulak ujang mengaitkan apa yang berlaku di depan mata ;p

Dhiya Fariza on July 17, 2011 at 10:09 PM said...

Thumbs up!

Nurasyiqin on July 17, 2011 at 10:14 PM said...

waaa..hebat2..makan dalam tu..=D heee..

FarhanahAdzlan on July 17, 2011 at 10:17 PM said...

haha..sengal tul citer ni..=)

Hayati Hamzah on July 17, 2011 at 10:35 PM said...

nasib dia pakai ayat bombastik yg menyebabkan mak dia tak paham . kalau tak politik pasti kucar kacir hahaha

..cik gugu.. on July 17, 2011 at 10:47 PM said...

guwa mnat glew ngan kristine hermosa ni..

izfanora on July 17, 2011 at 11:14 PM said...

pergh.. olahan yang mendalam dengan maksud tersirat.. :)

hana on July 17, 2011 at 11:25 PM said...

hahhaha..
tu je respon yg mampu di bagi...
=D

Panggil aku Han on July 17, 2011 at 11:55 PM said...

ayt akhir tu terbaik...

err..samosa lagi sedap kot...<--tetibe

najihah sahami on July 18, 2011 at 12:42 AM said...

haha...lawak weyh..terbaik ah ujang kali ni. jd clever boy..:)

Dianaa on July 18, 2011 at 1:25 AM said...

Hahahaa! Terbaik ah jawapan si Ujang tu

bLaCk | maWaR on July 18, 2011 at 1:54 AM said...

ha8 terbaekk!!

lyndaz on July 18, 2011 at 3:11 AM said...

hahaha!
sangat tepat!!!

Ima Salsuzaima on July 18, 2011 at 10:06 AM said...

hahaha..best!!

::blog anak jawer:: on July 18, 2011 at 11:55 AM said...

haha... terbaik la bro... sangat2 menarik.... terkena batang hidung sape2 yg terasa ni..hehe

aanie on July 18, 2011 at 1:03 PM said...

kekeke..entri yg best..den cuma tak paham apa maksud kapitalis tu ekk...

bighagenjo on July 18, 2011 at 2:41 PM said...

:) haha! betol lah tu

Isteri Encek Bard on July 18, 2011 at 2:53 PM said...

hahhahahaha mana lah dapat idea nie naz... tapi cam betol jer.. hahahahhahaha

A retarded kitty on July 18, 2011 at 3:21 PM said...

patutlah macam pernah baca

Puteri Iqa Izyan on July 18, 2011 at 4:32 PM said...

hehe. =D

biruMerah on July 18, 2011 at 5:20 PM said...

hahahaha kejem benerr..hahahahhaa

qasehraihan on July 18, 2011 at 5:35 PM said...

wow!!!sangat kreatif...

kalau ada award entry ILMIAH, LUCU, KREATIF DAN MENGENAKAN ORANG mmg layak menang ni naz..hehe

LynN LoLa~~ on July 18, 2011 at 7:14 PM said...

ahaa terbaik laa weyh! haha

sarah-najwan on July 18, 2011 at 10:07 PM said...

gramatis sungguh binaan ayat anak itu...tercapai maksud dan jelas

Cik Miera on July 19, 2011 at 8:45 AM said...

haha mmg lawak la kan.. pandai ujang..

Qaseh dalia adelia on July 19, 2011 at 3:35 PM said...

nape aku tak paham sepatah arang

SyazwanSarawak on July 19, 2011 at 7:16 PM said...

singgah dari LYN =)

Cikgu Jaja™ on July 19, 2011 at 10:15 PM said...

hahahahahah~ yang ini bau aku setuju dgn kau naz.. hahaha

NURUL NADIAH MAMAT on July 19, 2011 at 10:17 PM said...

jawapan ujang memang tepat...
pandai ujang....ekeke...

simanis on July 19, 2011 at 10:33 PM said...

ko memang bijak! saya suka 14 juta x....akakakak

Rtp Farra Arisha on July 20, 2011 at 5:55 PM said...

ujang ini mengikuti genetik siapa eh, si ayah atau si ibu? pandai berfikir dan mengolahkan apa yg difikirkan! hahaha :))

Eazy Izzuddin on July 20, 2011 at 7:35 PM said...

haha..nice..xD

MIMIE AIZA on July 20, 2011 at 11:59 PM said...

ahaha.. best2.. penat otak memikir

alif haris on July 21, 2011 at 6:14 PM said...

hahahahha .. itu rupanya politik ..
bunyinya mcm penuh najis btl ..haha :D

udin on July 22, 2011 at 9:52 AM said...

peh! cayala bro.. mkn dlm gak entri lu.. hahaha.. terbaek!

♥ MS ♥ on July 22, 2011 at 9:22 PM said...

hampeh.. haha~ -.-

nurayunni on July 25, 2011 at 11:38 AM said...

tersirat!

eddy syrol on July 25, 2011 at 11:40 AM said...

seyes aku suka..wkakakakaka

Alexandriana Alia on July 25, 2011 at 1:09 PM said...

kahkahkah!...

hebat punya bapak, hebat lagi anak dia. :p

e k i n . on July 26, 2011 at 12:11 PM said...

Hahahaha.Nice post :DD

adrinaqamarina on July 26, 2011 at 3:26 PM said...

sungguh aku rasa smart entry ni!



so,kte sebagai generasi masa depan takkan nak terus biarkan bergelumang dengan tahik kot~ mst tak nak kan? kalau taknak, kena buat apa? :)

Ash on September 22, 2012 at 7:49 PM said...

Terbaik kali pertama

Ash on September 22, 2012 at 7:52 PM said...

Terbaik kali pertama

ihsan alamin on August 17, 2013 at 4:05 AM said...

Pandai dak tu

ihsan alamin on August 17, 2013 at 4:06 AM said...

Pandai ko ujang

 

Designed by #