Tuesday, June 7, 2011

HANGUS : pergi mati la sama ADAT!

biar mati anak jangan mati adat?

middle finger (bak kate gambit)


dari dulu lagi guwa sangat-sangat anti dengan peribahasa pelik orang melayu yang ini.dari guwa skolah rendah, membawa ke sekolah menengah, masuk ke UM, otak guwa masih gagal mencari kewajaran kewujudan peribahasa yang entah siapa cipta.kalau stakat peribahasa lain, guwa takde hal.enau dalam belukar ker, batok kat tangga ker, guwa layan jer. tapi part pertahankan adat sampi nak mati anak memang guwa anti.


becakap pasal melepaskan batok ditangga, guwa masih ingat zaman guwa kat sekolah dulu. iklan sat..


*****************************

kelas : 3 wawasan (bebudak bajet bagus punye kelas)

waktu dan ketika : kelas BM, cikgu fauziah kut.

epilog : cikgu secara kebetolan tengah memberi tips pasal karangan, part peribahasa.

cikgu : peribahasa apa lagi yang biasa kita guna?

gambit : ibarat melepaskan batok ditangga cikgu

cikgu : bagus gambit, haaa, macam mana melepaskan batok ditangga tu murid-murid?

murid : uhuk-uhuk, ehem ehem, hok hok,koh koh (semuanya buat bunyi batuk)

tiba2, berdiri seorang pelajar dengan selambanya

nazirul : ade plak macam tu, bukan batok ehem2 la, batok peribahasa tu gayung basuh kaki kat rumah2 lame la. haih,

cikgu : haaaa, nazirul sorang je pandai, ish2, cikgu da agak da, ramai yang ingat batok ehem2.ish3

p/s : korang pon mesti ingat batok ehem-ehem kan?kan?hahaha guwa kasi la korang tengok gambar batok, guwa tau, blogger ni ramai bebudak bandar, mane penah tengok batok:P


gambar 1 : sayala batok, selamat berkenalan:)

**********************************


ok, back to business.


adat ni bolehla kita kata satu kebiasaan yang dilakukan sejak turun temurun oleh sesuatu bangsa, bukan sahaja bangsa melayu, malah bangsa-bangsa agung dunia jugak ade adat resam sendiri,tu guwa tau. tapi persoalannya perlukah adat dipertahankan sehingga dianggap lebih agung dari anak sendiri?


adat bukanla sesuatu yang berkaitan dengan agama, dan guwa boleh kate, mostly adat tidak bergerak seiring dengan nilai agama, i guess u all pon tahu dan dapat agak kan?


yup, memang ade adat yang orite dan bagus kalau difollow, tp kebanyakannye macam tak bagus sangat jer.siap adat-adat yang di ajar tu diselitakan dengan dongeng yang ntah hape-hape. haih
kemon la, melayu melayu jugak, tapi toksah la nak gagah sangat mempertahankan adat sampai jadi biol. takkan hilangnya melayu andai tidak mengikut adat.


soalan guwa : mati syahid ke orang yang mempertahankan adat ni ?hehe


p/s : if peribahasa tu kata, biar mati anak, jangan mati agama, yes, memang guwa teramat sokong, tp adat? hurm

p/s : tak jijiknye kite kalau tidak mengikut adat, tp siyes, kite jijik, kalau abaikan agama.


pens off




48 comments:

Chempaka Sari on June 6, 2011 at 4:04 PM said...

tu zaman dulu...kira sekarang ni kita anggaplah adat tu agama kita. Setelah beratus ratus tahun islam datang ke tanah melayu. Kebanyakkan adat istiadat kite dipengaruhi oleh agama islam. Seperti cukur jambul, akikah, sunat, hormat orng tua, khatam quran. dll..


XOXO, Chempaka Sari.



.

sarah-najwan on June 6, 2011 at 4:08 PM said...

setiap peribahasa yg dibuat itu
ada maksud tersiratnya yang kita sendiri kena fikir mengikut logik akal dan rasional...

peribahasa ini dibuat oleh orang tua-tua dahulu..mengikut zaman mereka dan zaman telah berubah..

jadi tidak ada salahnya peribahasa itu asalkan kita selarikan dgn zaman kita dan kita guna pakai mengikut rasional kita..

hebat dan kreatif sungguh orang-orang yang mencipta semua peribahasa melayu ..

❀Hanim_RosLan❀ on June 6, 2011 at 4:11 PM said...

itu peribahase orang negeri sembilan kan?sbb diorang je yang taksub ngan adat istiadat..

A retarded kitty on June 6, 2011 at 4:12 PM said...

nampaknya nazirul je pandai dalam kelas 3 wawasan

Lydia Miza(Aidyl Azim) on June 6, 2011 at 4:13 PM said...

adat melayu ni kebanyakannya dr adat hindu..ishh teruk betul.ckp byk2 karang korang marah.ada akal fikri sendiri ye adik2 dan makcik2

Ujang9897 on June 6, 2011 at 4:17 PM said...

so kalau kawin jangan la ikut adat dulu2 ok..

takyah nak sanding2 tepung2 tawar...=)

amiey lee on June 6, 2011 at 4:24 PM said...

ahahahahah tgh gelak giler2..ni...ooo bukan batukk hukhuk tu ke..aiseh mati2 ingat batuk hukhuk tu...

rupanya batok tu gayung ek??? aiseh patutla BM kta takpat A dulu :p

A N E F F on June 6, 2011 at 4:29 PM said...

oooooooo itu la batok . serius x tau sblm ni :))

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr on June 6, 2011 at 4:36 PM said...

baru tau orang panggil batok benda tu keh3...


NEW ENTRY

GAMBAR SEKITAR PERKAHWINAN SHIDA DAN ZAKRI

Airil Azmei(Sky EagLe) on June 6, 2011 at 4:40 PM said...

like ur thinking ^^...gud explanation

Anne Nurain on June 6, 2011 at 4:44 PM said...

baru tau batok tu benda yg kat dalam pic tu.. ingat batuk yg uhuk uhuk tu..hehehe...

emieysandra on June 6, 2011 at 4:48 PM said...

ermm..ssuaikan ikut zaman la, xleh jgak kata sume pribahasa diorg tu xgune sb adat2 tu ade jgak yg memberi pengaruh kpd identiti bgsa Melayu..

'biar mati anak, jangan mati adat'
drp hidup menanggu malu sb xmnurut adat baik mati. masyrkat kg kn jenis prhatin a.k.a suke jge tpi kain org sket. jadi cpt je citer yg xbaik jd buah mulut org rmai. just pndapat ;)

ain revival on June 6, 2011 at 4:52 PM said...

peribahasa orang dulu2 buat..mengikut edaran masa dyeorang..try kite buat peribahasa sekarang? jd camne agak2 nya~

agama tu terletak pada individu itu sendiri..kalau keimanan di hati kuat tentu dpt bezakan y mana boleh dibuat yang mana x leyh~

qasehraihan on June 6, 2011 at 5:02 PM said...

setuju dengan ayat..

'tak jijiknye kite kalau tidak mengikut adat, tp siyes, kite jijik, kalau abaikan agama'

tp jgnla guna jiji..geli a derr.huk

org2 dari UM memang ebat berkata2..kehkehkeh

Pijahh' de-Arr on June 6, 2011 at 5:05 PM said...

yes u right..~~

tapi..
ehem..ehem. .


kau kena perli ke sebab ta beradap nih ~~

~syue~ on June 6, 2011 at 5:10 PM said...

selama 20 tahun hidup, baru tau pasal batok mcm dlm gmbr.. patut lah mcm tak ada motif kalau batok huk huk tu..

hehehehe

Afuan Shah on June 6, 2011 at 5:27 PM said...

adat actually undang2 org dulu2 panggil..
adat yg masuk dek akal..memang bole consider..kalau adat yg x patut..contohnya melenggang perut ketika mengandung..tu bukan adat melayu..tetapi org meayu itu sendiri yg meminjam adat india..huhu..

Siti Mashitah Saidin on June 6, 2011 at 6:16 PM said...

rasanya peribahsa yg baru, biar mati anak, jgn mati agama, bru sesuai kot~

shigellazoster on June 6, 2011 at 6:27 PM said...

fiuh!!!~?.... cik senah pun baru taHU BATUK RUPANYA ITU.. HAHA...... kelakarnye... umur 22 baru tahu peribahasa yg selalu digunakan itu disalah anggap... hahah.....

betul2.... kekadang adat tu tah ape2 tah..... lebih pada kepercayaan zmn2 dulu je.... macm ne la nak digunakan 100% dalam zaman skang... huhu mustahil mungkin 40% boleh la.... :)
melainkan adat yang berlandaskan agama....

cik putih on June 6, 2011 at 6:47 PM said...

dulu cik putih pon ingat batok tu ehem-ehem gak..rupanya macam gayung =___='

jangan lupa singgah sini : coklat boleh menyebabkan kematian ?

FasiHaH SupiaN on June 6, 2011 at 8:03 PM said...

tak mati syahid org mempertahankan adat, tak rugi mati orang yang mempertahankan agama. renung0renungkan dan selamat beramal! hehe

~Kirin Selama Perak~ on June 6, 2011 at 8:14 PM said...

pergh !
pandai la nazirul ni..
:D

@taufiqhelios on June 6, 2011 at 8:17 PM said...

tataw nk komen mende...tapi aku berjaya baca samapi habis entri ko yg panjang ni weh..lala

Nordin on June 6, 2011 at 8:28 PM said...

Kebanyakan adat Melayu zaman dulu sebenarnya ditiru daripada budaya Hindu sebelum zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. Sebab tu la kadang2 ada adat Melayu yang hampir sama dengan adat orang India. Lagi satu, dulu-dulu orang Melayu sangat gramatis dalam penggunaan bahasa diorang. Boleh jadi apa maksud peribahasa yang kita paham sekarang ni sangat berbeza dengan pemahaman diorang. So, bila kita dah tau pasal benda ni, jangan la lepas pandang ye? Hehe

p/s: Biar mati adat, asalkan agama masih ada. Bukan ditanya pun soalan pasal adat dalam kubur nanti. Kui3

aizamia3 on June 6, 2011 at 8:45 PM said...

kebanyakan adat yang ada lebih kepada ikutan dari dulu.. turun-temurun..


psstt: SAYA BERMINAT untuk tukar link ye.. mintak maaf baru reply ni..

Pendekar Berkuda on June 6, 2011 at 9:32 PM said...

Mengikut adat sehingga mati anak seperti yang kau cakap memang takkan ke mana... Makin rosaklah agama nanti... kenapa tidak kita ikut agama?? Itulah yang selalu kita lupa...

Adat itu hanyalah ciptaan zaman paganisma.... mengikut acuan Hindu Buddha... Bila kemasukan Islam ke kawasan Nusantara, adat itu di sesuaikan dengan Agama Islam itu sendiri...

Meskipun telah disesuaikan..tetapi unsur-unsur paganisma masih menebal di dalam adat orang melayu...bermula dari mula seorang melayu itu lahir sehinggalah dia saat dia dimasukkan ke liang lahad...

Peribahasa "biar mati anak jangan mati adat" itu memperlihatkan betapa kuatnya pengaruh adat dalam kehidupan orang Melayu.. Peribahasa itu di cipta untuk mempertahankan adat yang semakin di hakis oleh gemilangnya sinar Islam di dalam kehidupan orang Melayu...

Dan kerana itulah peribahasa itu di cipta oleh kelompok-kelompok yang takut akan kehilangan kuasa akibat sinar Islam yang cemerlang itu..

Liza @ Adzriel AB on June 6, 2011 at 9:41 PM said...

sebab tak ikut adatlah akak kahwin tanpa bersanding dulu. ntah le.. tak minat bersanding lak masa tu.

najihah sahami on June 6, 2011 at 11:16 PM said...

bia diri dibunuh. tapi jangan bunuh agama. haha. buruknya peribahasa hakuuuuuu..

yad'z on June 6, 2011 at 11:38 PM said...

tu nak menunjukkan kekuatan dan besarnya adat masyarakat dulu... orang dulu... AGAMA penting.. yups thats right..

Sunah Mohammad on June 7, 2011 at 12:03 AM said...

alamak Ir!!! ceq baru tau batok tu benda tu rupanyaaaaa... hahahahaha~ thanks tau!

eiela on June 7, 2011 at 12:09 AM said...

hmm sebenarnya ade relevan dan tak relevannya. saya pun ade setuju dan ada yang tak dengan adat nih, wlaupun ade unsur agama, nilai murni dan makna tersiratnya.Penggunaan untuk ikut kesesuaian lah, contohnya untuk bagi hukuman, daripada menanggung malu dan macam-macam lagi. Mana yang boleh gunapakai kita terima, mana yang tak boleh, abaikan je. Masalahnya sekarang nih ramai yang suka menokok tambah, jadi hikayatlah ape lah tuh yang kelain jadinya.

ira-yoshida on June 7, 2011 at 12:26 AM said...

da mcm zack zuhairi lak dok pikir pasal maksud disebalik peribahasa... haha..

tapi mcm setuju gak tak setuju peribahasa nih..(^,6)

Gayahspears on June 7, 2011 at 5:47 AM said...

betul jugak kalo aku pikirkan balik..
ish...>_<
so sekarang ape kata kita tukar peribahasa ni nak tak??? hahaha

Gayahspears on June 7, 2011 at 5:47 AM said...

betul jugak kalo aku pikirkan balik..
ish...>_<
so sekarang ape kata kita tukar peribahasa ni nak tak??? hahaha

Cik Tata on June 7, 2011 at 8:21 AM said...

saya pun dah lama gak tak setuju dgn peribahasa tu..tahniah sebab awk bt entri ni supaya ada org yang masih berpegang dgn adat melebihi agama tu sedar sikit2.. tahniah :)

zuyyin zulaikha on June 7, 2011 at 9:12 AM said...

betul3...peribahasa dulu2 mcm2 ler.huu
" biar mati anak, jangan mati adat"

~~ kalau anak mati sape nak teruskan adat tu kan ~~ (^o^)

Opah Kentang on June 7, 2011 at 9:33 AM said...

pandai nazirul bagitau ape tu batok..hehe :)

CikAizA on June 7, 2011 at 9:56 AM said...

heheheh.. dah lma tahu apa batok tu...

actually.. bayak adat org melayu dah menjadi bidaah... perkara yang x wajib tapi diwajibkan ada.. so.. bidaah ni boleh meruntuhkan akidah.. malah boleh menjadi khurafat serta syirik.. so nak buat apa2.. jangan ikut syok jer.. hehehe

mynameismy on June 7, 2011 at 12:45 PM said...

grrrr!! tade2 suke yahoo jugakkk bluek

cantekk on June 7, 2011 at 12:52 PM said...

batok tu bhs jawe kan,, ;-D
batok=tempurung klpe

tia @ Ini Kisah Tia on June 7, 2011 at 5:09 PM said...

haha! banyak juga peribahasa yang Tia fail ..

1. tak faham
2. susah nak ingat
3. kadang rasa tak logik pun ada

huhuuu . nak buat macamana . bukan tak nak kuasai . ades , susah pulak ..

Tak Payah Susahkan Diri

THE LEKAT LEKIT STORY on June 7, 2011 at 5:25 PM said...

adat yang baik kita teruskan, adat yang memudaratkan kita tinggalkan,

muhammad iqbal hakimi bin tahir on June 7, 2011 at 7:44 PM said...

baru aku tahu batok tu rupanya macam tu..

nak follow adat boleh ,jangan lebih2 dan jangan membelakangkan agama..

eyjalukman on June 7, 2011 at 8:20 PM said...

tp suka lah dgr peibahasa melayu , indah je even tak faham sngt . haha
org melayu dulu2 kan sngt pentingkan adat .tu la wujud peribahasa kott.

akiN aMar on June 7, 2011 at 8:40 PM said...

takkan melayu hilang di dunia...hee
hamboiii anti sgt tu...sabor2 mengucap..;)

misz sheyla on June 8, 2011 at 9:31 AM said...

hueeeee.......kalo tak baca entry ni kan..memang selama idop 24 tahun ni MS fikir melepaskan batok di tangge tu makna nya orang tu batok kat tangge...baru tau upenye benda alah ni....adehhhhhhh =,=''

yaya_flanella on June 8, 2011 at 11:21 PM said...

Asal kalau watak baik pandai bagus je dapat kat lu? ibarat gendang gendut tali kecapi betui.





*kadang2 adat dah tak relevan utk zaman sekarang. cth : pegi kenduri kahwin sape yg bagi envelope tuan rumah tulis nama diorang dalam buku. ok wa suka point yg last tu.

Lintas Koran on November 21, 2011 at 2:59 PM said...

nice share

Thanks

 

Designed by #