Thursday, June 2, 2011

ISRAK MIKRAJ SPESIAL : BODOHnye cara kita berfikir

dalam kita menongkah arus globalisasi, meh aku nak bongkarkan dan gambarkan lagi tahap ke"bebalan" manusia di zaman IT , teknologi tinggi berfikir, kalau bukan semua pon, tp guwa yakin dan pasti, sketsa ini mewakili sifat/sikap ke"banyak"an dari cara kita


isu kali ini : perkara SUNAT dan MAKRUH


kes 1)
latar tempat : tempat wudhu
situasi : abg dan adik sedang berwudhuk untuk sesama menunaikan solat ,


kalau zaman 60-70an, mase guwa muda :

zaman IT : zaman ujang muda remaja :

kes 2 :
latar tempat : tembok depan rumah
situasi : dua orang jejaka sedang berborak

zaman IT : zaman ujang muda remaja kononnya :



zaman 60-70an :


ulasan serta kesimpulan :

umat manusia kini da tak kesah sangat kot bab dosa pahala, tinggalkan yang sunat, buat bende makruh konon macam da MAKSUM la, kire kompom la pahala da lebih berjuta-juta dari dosa


siyesly, memang tidak susah mengumpul pahala, tp nak buat guane, kita kan sombong, tau! tp buat2 tak tau. hurm


u all agakla, kat mane agaknye we all letak akal kita bile buat statement2 dan berpikiran begitu?kat lutut ke kat tumit?:P


peace yaw!


p/s : fuh, lukisanguwa makin mantop!hahaha

62 comments:

najihah sahami on June 28, 2011 at 1:27 PM said...

haha...lepas ni boleh la asah lagi kasi ada rambut dan baju. malu ai tgk bogel camtu.hahahaa

adan on June 28, 2011 at 1:37 PM said...

betul la apa yg ko cakap ni bro.. manusia makin tidak kisah dengan hukum sunat dan makruh..

CikBulat on June 28, 2011 at 1:39 PM said...

nice. nasihat dalam diam. sungguh bmakna ! mcm nie la calon suami yg taat dan SOLEHAH. hahaha.

Black_roses92 on June 28, 2011 at 1:40 PM said...

haha...betul2.. tu xmsuk lg klw laki duk nikah ramai, kata sunah nabi tpi bila suh buat solat or puasa sunat, tak pulak la buat..

aizamia3 on June 28, 2011 at 1:40 PM said...

betul.. ada ilmu kita sampaikan kepada mereka walau hanya dengan sepotong ayat..

biruMerah on June 28, 2011 at 1:54 PM said...

ahhahah mungkin time tu akal xsempat nk bkembang 2 pasal xtaw nk letak kat tumit ke lutut

Siti Mashitah Saidin on June 28, 2011 at 1:59 PM said...

haha! lukis pakai apa nih bro?

UNA budak BAEQ on June 28, 2011 at 2:09 PM said...

huk alohhhh .
lu tao tak weyh . ustaz gua cakap tak baik riak2 puji dri sednri . dang.
eh btw betol sgt lah . yg wajib pon orang buat endah tak endah apa lagi sunat .

yang wajib TUTUP AURAT TUTUP RAMBUT pon org still tak buat kann .

weyh boleh la ajar aku lukis .aku salu lukis kepala je kaki tak dak .huuu

nur intan hazirah on June 28, 2011 at 2:13 PM said...

bila yg luar biasa kita biasakan...dah xnampak baik buruk


yg salah jd betul yg haram jd halal...

niena shopping2u on June 28, 2011 at 2:28 PM said...

erm.. thanks keerana ingatkan, kekadang sy pn lau xsmpat sgt sy wat cmni... cth cam lam solat, kekadang tu bca Al-fatihah je

Rozuan Ismail on June 28, 2011 at 2:36 PM said...

nice entry.yg sunat tu padahal back up utk yg wajib.

yg makruh tu kalau tak dijaga boleh jadi hara.

p/s kesian ujang jadi mangsa.

Amiey White on June 28, 2011 at 3:05 PM said...

indeed . terbaik :)

missSenget on June 28, 2011 at 3:06 PM said...

tak tau da letak mana..

rasa mcm da tercicir..

T__T

Ujang9897 on June 28, 2011 at 3:19 PM said...

jimbit kau..



kau dah berkaton gak..., tggu gua ber flash dalam entri gua..hahaha

ir yien 9897 on June 28, 2011 at 3:23 PM said...

hah!!! adikkk ujang??

situasi ni mesti ujang ngn adik lelaki kan..

eh2 ujang takda adik lelaki.. "alamak trkena kat btg idung sendiri lk" ok just joke :)

but nice entry :)

ir yien 9897 on June 28, 2011 at 3:23 PM said...

hah!!! adikkk ujang??

situasi ni mesti ujang ngn adik lelaki kan..

eh2 ujang takda adik lelaki.. "alamak trkena kat btg idung sendiri lk" ok just joke :)

but nice entry :)

ir yien 9897 on June 28, 2011 at 3:23 PM said...

hah!!! adikkk ujang??

situasi ni mesti ujang ngn adik lelaki kan..

eh2 ujang takda adik lelaki.. "alamak trkena kat btg idung sendiri lk" ok just joke :)

but nice entry :)

Haryz Khairuddin on June 28, 2011 at 3:48 PM said...

* kadang2 ada yg x pikir pon pasal Islam. ada pulak yg rase idop dgn nama islam je da cukup.

* rokok kalau tak salah dah jatuh hukum haram, sbb merosakkan kesihatan diri n org sekitar.

* ok. lukisan ko mmg da makin lawa.. peace.. ;p

Cik Jari Tembam on June 28, 2011 at 3:55 PM said...

semakin maju semakin ramai yang sakit jiwa heheh :D itu fakta bukan auta ye

peace yaw!

Isteri Encek Bard on June 28, 2011 at 4:06 PM said...

hhahah comel lah si lidi.. adeh ujang tak leh jadi abang

syud on June 28, 2011 at 4:42 PM said...

hahahhaha.. eh..asanya bukan org soleh2 ni dia malu ke nak ngaku dia soleh??

kah ! kah ! kah !

zarazueyin on June 28, 2011 at 4:56 PM said...

nice entry...
tima kasih utk peringatan ni ;)

Faezah Hannah Al Baj on June 28, 2011 at 5:42 PM said...

typical mentality problem.. kena bg nasihat kaw2 nie, baru jalan

muhammad iqbal hakimi bin tahir on June 28, 2011 at 6:20 PM said...

asal aku blur?..haha

aku tak tahu nak komen apa..tp macam syok plak buat enti ada lukisan2 ni..haha

eyjalukman on June 28, 2011 at 8:57 PM said...

sat , nk fikir jap letak akal kt mana . hihi ;)

Tea on June 28, 2011 at 9:43 PM said...

biasalah.. makin maju makin bebal.. =.=

etykus on June 28, 2011 at 9:45 PM said...

salam. so trueeee. sesungguhnya org yg xbuat perkara perkara sunat tergolong dalam org org yg rugi.

FasiHaH SupiaN on June 28, 2011 at 10:28 PM said...

comel dah lukisan ko naz..

chemay on June 28, 2011 at 10:31 PM said...

manusia sekarang dah tak kesah sangat dah dengan dosa pahala nie naz.
if diorang pentingkan dosa pahala nie.
tak ada lah diorang pergi minum arak
then cakap bila dah tua nanti boleh bertaubat
-.-

nur aisya humaira on June 28, 2011 at 11:03 PM said...

erk, ble imam da senipis kulit bawang...entah2 nipis lgi dri kulit bawang...:)

Pembawa_Wacana on June 29, 2011 at 1:22 AM said...

Betul tu naz..... benda yang sunat sentiasa depa tinggalkan.... contohnya sunat dalam solat..... Bacaan surah kecik....:)

iKhRam on June 29, 2011 at 2:30 AM said...

kadang2 jalan dah ada kat depanmata.. cuma kite saja yang tidak berpijak di bumi yang nyata..
leka dan hanyut..

ingatan utk diri sendiri jugak..

selamat berkenalan k?hahaha

berita sengsasi on June 29, 2011 at 3:03 AM said...

yg lebih teruk yg sunat dikejar2..yg wajib ditinggalkan

Hanis Azla on June 29, 2011 at 11:36 AM said...

entry yg buat akak nak lebih memuhasabah diri.. thanks naz..

Hanis Azla on June 29, 2011 at 11:36 AM said...

entry yg buat akak nak lebih memuhasabah diri.. thanks naz..

~Kirin Selama Perak~ on June 29, 2011 at 1:52 PM said...

terbaik
tapi gua tak boleh blah nota tentang lukisan
kekeke~

♥NuR SyAFiQah♥ on June 29, 2011 at 1:58 PM said...

betul sangat entry ko ni...ko mmg suke wt aku terharu..huhu

osHin on June 29, 2011 at 2:22 PM said...

singgah sini ye :)

http://gurlgemini.blogspot.com/2011/06/segmen-bw-dan-list-link.html

::blog anak jawer:: on June 29, 2011 at 2:32 PM said...

mcm tu la manusia... dah di beri kemudahan... nak yg mudah lagi... dpt pahale free pun ssh nk buat... mmg la tinggal xdpt dosa kan...

-Yok mampir diluk = perkhidmatan sewa kereta sekitar kuala lumpur......


-Yok mampir diluk = wordless Wednesday#4...kg orang asli...

Sunah Sakura on June 29, 2011 at 2:47 PM said...

bagus la naz si soleh tu..

mynameismy on June 29, 2011 at 3:06 PM said...

eh ni lukis pakai tangan ke pakai mouse nih? comel la hehe

Izan Ishak on June 29, 2011 at 3:27 PM said...

lukisan tu boleh tahan naz...siap berdialog2 lagi...

akal manusia skrg byk letak kat ..... yg makruh dan jelas haram tu lah yg dibuat jugak.

sarah-najwan on June 29, 2011 at 5:26 PM said...

renung2kan..dan selamat memprektikkannya..

apa yang penting...berusaha utk tingkatkn keimanan dan ketaqwaan..

eyjalukman on June 29, 2011 at 8:26 PM said...

haha klakarlah part iqbal tu . LOL

yaya_flanella on June 29, 2011 at 9:05 PM said...

serius weh sekarang mmg wujud diorang amik wuduk sekali bilas je.
teanjat boboi :'(

misz athiqah on June 29, 2011 at 9:10 PM said...

kenapa nak buat perkara yg sia2...ada cara mudah untuk dapat pahala kenapa nak sia2kan??..ehm..macam2 org sekarang nie..huhu..yg sunat ditinggalkan..sedangkan yg sunat itu mudah je tuk dilakukan...=)

salam..jenguk jengah anda di sni..=)

qasehraihan on June 29, 2011 at 9:15 PM said...

naz..dunia akhir zaman gini la..
manusia bangga melakukan dosa..huhu

Aina on June 30, 2011 at 1:30 AM said...

nice entry..

manusia zaman skrang kalau boleh, yg dah mudah tu nak lagi dipermudahkan.sampaikan yg haram pun main redah jugak.sebab tu ramai amik jalan singkat guna cara tak halal untuk buat kebaikan/mdapat manfaat dgn cara lebih cepat.sedangkan mrk tahu matlamat(baik) tidak menghalalkan cara..

Mohd Khairi Khadzir on June 30, 2011 at 8:03 AM said...

tp kalau nk kumpul pahala, xpyh la nk tunjuk2 sgt.. xelok.. (^_^)

Nurulbadiah Lai on June 30, 2011 at 11:13 AM said...

akal letak dekat tayar beskal mak cik bedah kot haha..

lukisan..yu..
urmm..

ehem ehem..
just nice(Sambil dlm hati jeles yg melampau wakaka)

Solihin Zubir on June 30, 2011 at 12:27 PM said...

pergh! sejak bila hang mula berjinak2 melukis ni? haha..

alaa.. apa ada hal.. kt m'sia ni pon, yg halal jd haram.. haram jd halal..

tyka on June 30, 2011 at 12:43 PM said...

lukisan boleh di terima.
ok balik pada tajuk .
betul la remaja sekarang ni .. setuju ..

fiq. on June 30, 2011 at 1:16 PM said...

hehe, pic kedua, apa yg sedang berlaku pada sy juga..

sedang diperbaiki, tapi bukan pada wuduk,
tapi ketika kita sujud dan ruku` tu...

NadzReen on June 30, 2011 at 4:13 PM said...

walaupun org lidi je..tp TERBAIK la :)

http://iamsaya.blogspot.com/

syuwai on June 30, 2011 at 4:38 PM said...

kesombongan tu akan merugikan diri sendiri =)

NuSaNa NoSa 91 on June 30, 2011 at 10:56 PM said...

klu benda baik, tamau buat.. yg xberapa nk baik tu la duk terkejar2 nk baut.. aiseyhh~ =.=

Faiz Tapit on July 1, 2011 at 1:08 AM said...

ahh, lukisan aku lg semat. kah3
hang punya org lidi takdak muka

Faraa Eiman's on July 1, 2011 at 1:49 PM said...

haha , ujang dpt publisiti murahan ;p

soffya cik bulan on July 1, 2011 at 8:05 PM said...

terasa...mmg byk benarnya...kan?

Qaseh dalia adelia on July 2, 2011 at 10:14 AM said...

ada jugak ke org2 macam ni .. haih benda senang je tak mmpu buat .. ego n tuuttttttttttt

yad'z on July 3, 2011 at 12:58 AM said...

kau asal benda buruk2 mesti up nama ujang kan.. hahahhaa

Namee Roslan on July 4, 2011 at 2:11 PM said...

kadang-kadang skang ni dah rasa keliru tentang hukum..

em contoh dekat pun pasal aurat lah kan... banyak je butik busana muslimah...tapi aku tengok ketat2 je macam baju2 yg aku pakau gak..

so apa aurat tu sebenarnya? sekadar tutup ke macam nangka busuk...

sbnrnya kalau ikutkan pakai mekap pun x boleh...tarik perhatian org tu...pakai warna cerah pun dah tarik tumpuan laki.

 

Designed by #