Tuesday, March 1, 2011

boleh ker nak islam kan seekor babi..?

entry sumbangan seorang rakan saya yang mengalami masalah mental. sila la kunjungi blog beliau :

blogger mental

alkisah bermula

terjumpa satu kisah menarik..cerita ni pasal couple dalam islam sebenarnye..yepp..tajuk biase ramai orang dengar..tapi ramai buat tak taw..same macam aku..lame giler terleka..found this story,and make myself clear..yang haram itu tetap haram..jom bace


Kisahnya mengenai 3 org, Syafiq, Safura dan Muhammad. Syafiq dan Safura sama-sama belajar di SAM Bestari. Beberapa lama kemudian, Syafiq jatuh hati pada keayuan Safura. Matanya mengalahkan Zinnirah. Wajahnya berseri-seri dengan cahaya keimanan. Pergh!! Cantik sangatlah jika nak diceritakan. Tetapi, Syafiq cuba tahan. Dia tidak boleh meluahkan perasaan dia pada Safura sebab nanti takut kena tangkap dengan ajk pencegah maksiat sekolah.

beberapa tahun berlalu…Akhirnya, apabila Syafiq berada di Tingkatan 5, dia sudah tidak mampu bertahan. Dia mengatur langkah dan akhirnya, Safura tewas pada pujuk rayunya. Walaubagaimanapun, mereka ini sedar yang mereka orang Islam. Islam tidak membenarkan umatnya ber’couple’. Jadi mereka berpakat yang mereka ini hendak membuat satu revolusi dalam couple. “COUPLE ISLAMIC”. Asal keluar, pergi tempat terbuka. Tak mainlah tempat gelap-gelap ni. Bukan itu sahaja, Safura kena pakai tudung labuh. Syafiq pula pakai serban dan jubah. Lepas itu mereka keluar bukan membuang masa, keluar bawa Al-Quran. Berhenti di kedai makan, tadarrus lagi. Jalan pula, mana ada pegang-pegang tangan, mereka ikut cara Nabi Musa. Lelaki di depan, perempuan di belakang. Bila balik rumah, missed call pagi-pagi. Suruh qiamullail. Hah! kan Islamic punya couple tu.

Setelah setahun mengamalkan taktik sedemikian, Syafiq ditakdirkan bertemu dengan Muhammad. Ketika itu Syafiq dan Safura sedang bertadarrus di RFC. Muhammad tiba-tiba datang menghampiri mereka kerana tiada tempat duduk. Bila duduk, Muhammad bertanya, “Have you married?”. “No.”, jawab Safura. “So, why you sit together with this ajnabi alone here”, tanya Muhammad. “Kami couple, tapi Islamic way” jawab Syafiq. Muhammad hanya tersenyum mendengar jawapan itu. Muhammad pun memulakan ceritanya.

“Aku ni muallaf. Asal dulu aku kristian. Tinggal kat Singapore. Dulu, aku suka sangat makan babi. Kalau sehari tak makan, pengsan aku. Pernah sekali mak aku terlupa beli babi, aku masuk wad malam tu. Tetapi, Alhamdulillah, Allah buka pintu hati aku untuk terima hidayah-Nya. Bila aku masuk Islam, aku dapat tahu, dalam Islam tak boleh makan babi. Aduh, pening kepala aku. Macam mana aku nak buat ni??? Seminggu aku masuk hospital lepas masuk Islam. Kalau zaman Rasulullah dulu ada peringkat-peringkat dia. Tapi aku…mana ada. Jadi, time kat hospital tu aku fikir. Akhirnya, aku jumpa satu jalan keluar. Aku nak Islamkan babi tu. Aku beli seekor anak babi. Dari kecik aku jaga dia. Seekor lalat pun aku tak bagi dekat. Setiap jam aku mandikan dia. Lepas 3 hari, aku bisikkan kat telinga dia dua kalimah syahadah. Lepas tu, tiap-tiap hari aku bagi tazkirah kat babi tu. Asal dia berak aku vacuum terus. Camnilah kehidupan aku dan babi tu buat 2 tahun. Lepas dua tahun, masa yang ditunggu-tunggu tiba. Masa untuk sembelih babi ni. Tengok-tengok babi ni takde leher. Tapi, lantaklah. Aku tibai je sebab dah 2 tahun tak makan babi ni. Lepas tu, aku pun masak la bakut teh. Tengah-tengah makan, nampak seorang ustaz tengah jalan-jalan. Muka macam lapar je. Aku pun ajak la dia makan. Ustaz!!! jom makan. Babi Islam nih.”

Bila terdengar kisah itu, Syafiq dan Safura pun sedar. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas.


59 comments:

Pendekar Berkuda on March 1, 2011 at 8:48 PM said...

Jangan makan babi weh~!!

Pendekar Berkuda on March 1, 2011 at 8:49 PM said...

Ko kena makan ayam je...

babi tu takleh makan...

kalau tak... ko sesat~!

tapi aku lupa..

ko kan gila??

ahah... gurau...

Naz gila~!! larriiiiiiikkkkk...

fami on March 1, 2011 at 8:58 PM said...

bagus gile. so epiphanical~ (ade ke perkataan nih) T_T

aku rasa aku nak amik jadikan modul LDK pun ade...

tq yea =)

♥..cik_mas..♥ on March 1, 2011 at 8:59 PM said...

aku suke entry niyh la bro...!!!! siyes.... jawapan islamic yg tersirat.... :)

thanks 4 da info... thnks lagi skali sebab sudi tegur kami cikgu blogger di gathering time square sabtu lepas... :)

♥..cik_mas..♥ on March 1, 2011 at 8:59 PM said...

aku suke entry niyh la bro...!!!! siyes.... jawapan islamic yg tersirat.... :)

thanks 4 da info... thnks lagi skali sebab sudi tegur kami cikgu blogger di gathering time square sabtu lepas... :)

safura zahari on March 1, 2011 at 9:01 PM said...

kikikiki hampeh jeee.boleh nk islamkan babi.yg couple pon boleh lak bwk quran.hmmm tp yg sadis nya knp nama gurl tu safura?

y u y u Z u l a i k h a on March 1, 2011 at 9:03 PM said...

UISHHHH~ DIA TAK TAHU NIII~

zaMir on March 1, 2011 at 9:04 PM said...

agak mendalam mesej dia nih....2 kali aku baca..baru paham...

fara feroza on March 1, 2011 at 9:07 PM said...

hehe..gud entry....jgan le smpai nk makan babi..isk2.. leh lak tahan 2 tahun tak makan babi..kalau farah la yg bela.tak sanggup nk sembelih..hhuhu..*mintak2 la dijauhkn bela babi..:)n makan babi

♥NuR SyAFiQah♥ on March 1, 2011 at 9:08 PM said...

woahhaa...good entry :)

nk copy dog boleh x??ngee :)

ekau kapel x??haha

MAKCEK bukan NENEK on March 1, 2011 at 9:13 PM said...

weyh hee aku baru nak share gak . heh

*agak2 kao terasa tak ? kahkah ?

farhaniza azman on March 1, 2011 at 9:14 PM said...

huuuuu........sentap

Sunah Mohammad on March 1, 2011 at 9:14 PM said...

nice la entry woot woot ni...good2, thanks for sharing this Ir~ :)

nazirulhazwan~ on March 1, 2011 at 9:22 PM said...

makcek : gua terasa, sbb tu la nak kawen cepat2.ahaha:P

mOoN on March 1, 2011 at 9:48 PM said...

like this entry...banyak yg tersirat tu...

shahjiehan on March 1, 2011 at 10:00 PM said...

o0o0o... bleh bleh bli laptop noh!! hebat..!!

hmm... haram tetap haram...

tp kesian kat die, jahil sgt2.

Mimie on March 1, 2011 at 10:03 PM said...

nak kawen cepat lepas bc entry neh.nak halalkan benda yg haram.(kawen-halal,kapel-haram).hehe.

Firdaus on March 1, 2011 at 10:05 PM said...

nice entry.. ;)

nama.aku.lynn on March 1, 2011 at 10:05 PM said...

dato' nazzzz!!
u kan memanggg laaa!!
selalu buat entriiii besttt!
i likeee abessss la!!!hahaha..
seriussss terbaikk..
entri penuh makna..harusss disebarkan ni..gudjob dato'!=)

nama.aku.lynn on March 1, 2011 at 10:07 PM said...

ok dato'!
saya silap lagiii..hahhaha..
adessss..i tot entri dato..
entri dato woot2 ghopenye..LOL!!
takpe la..yg ptg,entri dato naz mmg best pon semuaa!haha~

najwa's on March 1, 2011 at 10:18 PM said...

hehe terus sampai seru nak kawen! (^_~)

mR.sYaH on March 1, 2011 at 10:24 PM said...

betul tu.. yang haram tetap haram..

FasiHaH SupiaN on March 1, 2011 at 10:25 PM said...

naz! sangat mendalam mesej yg ingin di sampaikan! terbaik!

Cik Nathrah on March 1, 2011 at 10:38 PM said...

wey terasa gile weyyyyy! camne ni camne nie. huhu

sarah-najwan on March 1, 2011 at 10:58 PM said...

menarik cerita ini..
mende haram tetap haram..

semoga kita seme sentiasa beringat..

**kamu kene cepat kawin nazirul..

Sham on March 1, 2011 at 11:06 PM said...

pengalaman seorang sahabat di indon:tak boleh makan babi makan kuah nya aja...gilo2...

Gen Fujita on March 1, 2011 at 11:12 PM said...

Aku ada cerita yang hampir serupa, pengalaman sendiri. Dulu-dulu aku suka mendaki gunung, kadang-kadang bila nak mendaki kena bermalam sementara di kampung orang asli. Pernah dulu kat satu kampung, kitorang berborak dengan penduduk situ, tiba-tiba ternampak anjing. Kitorang pun tanyalah kepada orang asli tu, sebab setau kitorang, kampung diorang dah declare Islam. Tau tak apa orang tu jawab?

"Takpe, anjing tu pun dah Islam sekali."

Sama ada dia buat lawak atau pun jahil, kitorang pun tak tau. Yang pasti, memang pengalaman sendiri.

Faezah Hannah Al Baj on March 1, 2011 at 11:49 PM said...

nsb baik single!

syukur syukurrr~ naz u kena kawen cepat tahuuuu :)

cikgu zass~!!

Hansyirah Takezur on March 2, 2011 at 12:53 AM said...

ceh.. blogger mental?? haha,,.. sampai hati doe..kwa3..

btw, mendalam maksud artikel nie :)

garfield88_aini on March 2, 2011 at 2:13 AM said...

ada pulak babi halal... nampak sangat masih kurang pengetahuannya tentang Islam...

qasehraihan on March 2, 2011 at 4:12 AM said...

wooo...gud..nice artikle...
naz..kawen cepat2 yerrr...haha

S..U..D..@..I..S on March 2, 2011 at 6:55 AM said...

1st time dengar cite...menarik sungguh

Aretikz on March 2, 2011 at 7:29 AM said...

haha.. semua tgk sal babi.. bab kapel ada org tgk tak? ahakz..

Apapapun.. yang haram tetap haram!

H A N S on March 2, 2011 at 7:42 AM said...

matlamat x mhalalkan cara :)

Lalinkfixa on March 2, 2011 at 8:21 AM said...

Haram tetap haram jugak..walaupun berkapel mcm mana cara sekali pun tetap itu dikira maksiat dari segi hukum Islam :)

Thanks naz for sharing this info :)

SaYraH WonDerLanD on March 2, 2011 at 9:53 AM said...

Rasa macam kelakar je cara dia 'islamkan' babi tu. Aish macam2 lah. Tapi suka entry ni sebab mendalam sangat!!!!!!

my name is Yana on March 2, 2011 at 10:22 AM said...

ni mesti kes tak habis berguru nih..kesian dia tkde orang bimbing. yg haram jelas haram,yg makhruh subhah tinggalkan juga...

Qaseh dalia adelia on March 2, 2011 at 12:48 PM said...

ish2 geli pun ade bace cite ni ..makan babi huhu yeckkxxx... tapi betul lah haram xkan boleh jadi halal ... jgn pndai2 nak halalkan sesuatu yg haram tu ... Allah dah kata benda ni haram !

~ PIJA ~ on March 2, 2011 at 1:17 PM said...

walaupun kelaka tapi mendalam maksudnyer...tergamak die islam kan babi tu...aduhai..tergelak aku!!

yad'z on March 2, 2011 at 4:59 PM said...

betul... menarik2 ubun2 aku untuk like gila2 kat story ni.. so, moral of the story.. jadik cam ujang.. kawenn!! hahahah

Dda Ly on March 2, 2011 at 5:03 PM said...

mcm dah takde kje len je nih...

meh ke rumah,
~happy birthday damia~
keep in touch ye..♥♥♥

Ujang9897 on March 2, 2011 at 5:22 PM said...

tau takper....


so jgn jadi babi dan makan babi..!!!

hahaha

kay_are on March 2, 2011 at 5:53 PM said...

leh je try tapi kne aja varvi tu mengucap syahadah dulu r kot =P pape pun entri ni aku sokong!

Nur Asilah Mohammad on March 2, 2011 at 8:47 PM said...

haha. menarik lahh .

qasehraihan on March 2, 2011 at 8:54 PM said...

eh naz..

pernah xdgr..
binatang haram..boleh jd halal kalau dlm keadaan darurat...contoh..kalau dunia ni dlm keadaan peperangan..mnentang yahudi ke..dh mmg xde mknn lan dh..hanya ada itu aje..kalu xmkn pstinya akan mati..

dlm keadaan ni jd harus..dgn syarat mkn sedikit utk ngelakkn mati itu shj..ada ke ek???

saya bertanya ni...mcm pernah baca artikel mcm ni..huhu

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/03/berterus-terang-sahaja.html

slmt mlm naz..

Nurulbadiah Lai on March 2, 2011 at 9:12 PM said...

impliedly....

syuwai on March 2, 2011 at 9:16 PM said...

erk!

babi masuk islam ?? x.x

tapi suka entri ang ni.. banyak t'sirat2x..hehe

iqbalhakimi on March 2, 2011 at 9:29 PM said...

err..tegaman..tak tahu aku nak komen apa =)

Pembawa_Wacana on March 2, 2011 at 9:42 PM said...

sebab tu aku tak kapel lame2... jumpe jodoh..terus nikah... sampai sanding pun belum lagi nih...dalam proses nak sanding... yaang penting nikah tu sudah... Menghalalkan perhubungan dulu sebelum berpegangan tangan...:)

eisyabinafsha on March 2, 2011 at 11:15 PM said...

berbalik pada cerita sorg blogger yg bgtau pengalaman die pg kg asli teringat plak ade crita yg disampaikan....berlaku kat kg di sarawak yg penduduk dia br menerima islam....alkesahnya pnduduk kg memang da biasa membela babi mcm haiwan ternakan.ustad bgtau kat diorg da masuk islam tak boleh ada babi kat kwsn diorg...so then pak2 ustad ni datang balik seminggu lepas tu dan sgt kagum babi2 da takda....bile tny mana pg babi2 tersebut?diorg ckp diorg da buat kenduri beramai2 sembelih babi buat kenduri....huhu...adoi patut diorg kene bimbing btol2 ni...

misz FaTiN on March 3, 2011 at 11:02 AM said...

byk yg tersurat dan tersirat dlm entry ni..nice

MIMIE AIZA on March 4, 2011 at 2:38 PM said...

hmmm.. kene renung2kan

Peri PiA on March 4, 2011 at 2:53 PM said...

Bila terdengar kisah itu, Syafiq dan Safura pun sedar. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas.INDEED!!

iniialahaku on March 4, 2011 at 4:28 PM said...

syafiq????weh tu nma aku tu..sman maw ka??haha

Eyka on March 5, 2011 at 12:30 AM said...

dsyt gila la entri ni..tapi eyka suke! ade bau keinsafan kat cni! hee:)

Izan Ishak on March 5, 2011 at 7:08 AM said...

uit.... babi masuk islam...?

nice entry naz! kapel tetap haram dlm keadaan apa jua cara..

adrinaqamarina on March 11, 2011 at 1:42 PM said...

dah baca ni kat blog woot3. rasa macam kalau scroll ke bawah pon sama je kan content dye> ke ko tambah opinion ko kat bawah ni?

matlamat tak menghalalkan cara kan~

eira on April 1, 2011 at 12:30 AM said...

wow..tersentuh la ngn cite ni..i'm not good enough..

erysweetie on April 4, 2011 at 10:22 PM said...

uit...aku SAM Bestari lah~

apepun, yg haram tetap haram...tp ada benda haram yang boleh diubah menjadi halal... =)

 

Designed by #