Tuesday, March 8, 2011

ENTRY KHAS : SEKOLAH MENENGAH SAINS SEREMBAN ll SEKOLAH MENENGAH SAINS TUANKU MUNAWIR (SASER)

SEREMBAN: SM Sains Seremban, which has been the country’s top residential school for Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) results, has been renamed SM Sains Tuanku Munawir.

It is named after the ninth ruler of Negri Sembilan, Tuanku Munawir Tuanku Abdul Rahman, who reigned from April 5, 1960 to April 14, 1967, and is the father of the present ruler Tuanku Muhriz.

Tuanku Muhriz made the declaration before signing a plaque at the school’s Dewan Putera here yesterday.

Also present was his consort Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud.


The school, which also has the distinction of being the country’s top overall achiever for SPM in 2009, has a string of other achievements, including winning the Prime Minister’s Trophy in an English debate for residential schools in 2006.

Mentri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan said that despite being set up only in 2002, the school had made the state proud.

“You have excelled both in the academic field and in co-curricular activities.

“It is our hope that with this recognition, all of you will aspire to do even better,” he said.

Mohamad said the school was renamed after Tuanku Munawir for his contributions to the academic field during his reign.

The school, which took its first batch of Form Four students in February 2002, started operating from premises previously belonging to Sek Dato’ Abdul Razak, which had moved to a new location.

Education Ministry deputy secretary-general Dr Zahri Aziz said the school created history in 2009 when 131 students scored straight As in their SPM with an average grade of 0.97.

“It was the only fully-residential school which scored an average grade of less than one,” he said.


err, camner nak stat ni. okeyh, ini adelah entry dedikasi khas den kepada sekolah den, sekolah teragung yang pernah wujud di malaysia.hahaha

SEKOLAH MENENGAH SAINS SEREMBAN (SASER)


dem!! sibuk sangat dengan kerja(konon2) dan aktiviti2 harian menyebabkan gua terlopas satu berite penting. naseb baik ade fesbuk. klu tak sampai kesudah gua tak tau.

berite ni amat membuatkan semua perasaan2 negativity bergelumang di dalam diri gua. sedih, bengang , marah , tensen, ketidakfahaman dan sebangainya

berita penamatan penggunaan name SASER dan penukaran nama sekolah agung itu ke satu name yang lain amat membuatkan gua bingung. mengapakah dan kenapa..!!

berikut petikan berita :

Hari ni, 7.3.2011 bersamaan isnin merupakan hari yang membawa 1001 makna terutama kepada bekas-bekas pelajar, para pelajar dan guru-guru SM Sains Seremban (SASER). Hari ni juga merupakan hari terakhir para pelajar akan menyanyikan lagu 'Putera Harapan'.


Nama sekolah berasrama penuh (SBP) yang hanya terdiri daripada putera-putera harapan ini akan digantikan dengan SM Sains Tunku Munawir.


mengimbau semula kenangan

SASER, mase mule2 gua dapat tau gua dapat melanjutkan pengajian ke SASER, gua termenung kat depan laptop selama 30 minit. mau taknyer, sape tak blur bile dapat tawaran ke SASER mase tu, bayangkan la, search kat google pon habok tade,info sgt sket pasal skolah tu website time tu pon cikai. mmg lo0ser la. ikot hati mmg xnak la gua.

"tapi takpe, kite try test cube tgk dulu" kate akal fikiran waras gua saat itu.

tibe iphone gua berdering di saat itu menandakan ade 1 new mesej

"wei, skolah sains seremban tu skola baru la bhai" - nisa <--member gua yang dpt offer ke SBPI sabak bernam

"fuh, skolah baru rupenyer, mesti best!komepm chantek la.hahahaha camni boleh la gua p" senyuman kembali terukir di wajah tampan gua

******************

6 mei 2003, gua mendaftarkan diri.

"dem!baru hape ni..! macam nak roboh jer" getus hati gua saat melepasi pintu sekolah gua buat kali pertama


"kate skolah baru, tp bangunan buruk giler, tak phm2" ngomel gua seorang diri sebaik sahaja turun dari kete.


" brader, ni skolah baru ker??" soal gua penuh kehairanan kepada seorang brader pengawas kat situ.

sambil melemparkan senyuman brader tersebut mengexplain :


"skola ni mmg skolah baru, baru aje bukak tahun lepas(2002) tp bangunan ni tinggalan Sekolah dato abdul razak(SDAR) kirenyer bangunan lame la ni dik. dalam 30-35 tahun da"


"err, lagu satu, skolah ni sume jantan tau" sambung brader tersebot lagi


"wade***! jantan sume..??!! arghh, mmg paling kuciwa la, baru bajet nak meneruskan ke"romeo"an gua. tak best la gini. haih" ati gua berbicara lagi smbl gua meneruskan perjalanan ke
dewan utama utk urusan pendaftaran.<--ni gua yakin, majoriti bebudak saser mesti rase la.hahaha


*****************

dua tahun kemudian

segala tohmahan serta kritikan2 ganas awal gua pada SASER terpesong same skali, di bangunan usang itu gua mencipta dan meninggalkan jutaan kenangan yang sgt superb yang gua pasti takkan gua lupe sampai ke hari tua.

dari bangunan admin ke dewan makan, semuanyer menggamit berjuta2 lemon kenangan.

dorm c104, perang bantal, futsal dalam dorm, kene sebat dengan selipar cikgu kahar <--bikin gua tersenyum setiap kali gua teringat


geng c104

cikgu2 yang sgt best, member2 yang gile2.. sumenyer tersemat erat kat kepala dan hati

kelas gua, 4 Iota 2003,5 delta 2004 mmg best. haha


geng2 romeo

slipar mmg takkan sampai sebulan la, sure pas sebulan ilang, betukar2.

dua2 kelas gua ni ade bilik kecik kat blakang, boleh kate stor la. tp kemas bertikar berbantal, pantang je time tukor cikgu, hape lagi, tido2 kat blakang.
terbaiklah!!, bile masuk je cikgu, baru la mengelimbit kelam kelibut nak kuar. hee

g skola tak sterika baju pon xp, ape ade hal, bukan ade awek pon.

semangat utk menjadi yang terbaik ditanam dalam diri sejak dari hari mule2 mendaftar diri. kalau ade ape exam jer, saat yang paling dinantikan mestila perbandingan keputusan exam dengan skolah2 sbp yang lain. nice2!!


fuh, mmg kebanyakan la kenangan2 best dan dabo0m kat saser. tak mampu gua nak taip semua, byk sgt aih, sape nak tambah cite sile la tambah~


******************

keagungan SASER

ape yang agung? err, untuk sebuah sekolah yang baru, dari 7 keputusan SPM yang diumumkan dari 2003-2010,

4 atau 5 daripadanya, SASER no.1

skolah korang ade?hahaha klu skolah korang tu MCKK, skolah alam shah, or KISAS gua takde nak heran, skolah da grand, logik la. ni nak cite skolah baru di bangunan usang punyer cite. alumni pon tade. tang paling tua pon baru umur 25.



alumni2 berpengaruh/popular :

takde lagi la pulak yang jadi menteri. haha
zackzukhairi jer la kot.


***********************

penutupan :

P/s: Terlalu banyak nak dikata tentang SM Sains Seremban kerana terlalu banyak memori...Apapun, SASER bukan hanya sekadar sebuah sekolah, ianya sebuah keluarga.

petikan kata dari blog akal emosi, udah cukup menggambarkan segalanye.SASER = KELUARGA.

SASER namamu teratas. kamilah putera harapan!!

42 comments:

syAzAnA on March 7, 2011 at 8:56 PM said...

dulu kan slalu usha dak saser. hehe. banyak ensem2 woo. hik3. dlu syaz skolah smk puteri. xpemes punn. ehhe. skola bese jekk. hik3

mayra aish♥ on March 7, 2011 at 8:57 PM said...

owhh..saserian rupa nyew.. =)
kita jiran sekolah lah!
hehehe ^^

hye ex-jiran!
hehehehe ^^

MAKCEK bukan NENEK on March 7, 2011 at 8:59 PM said...

eceh kira mengimbau kenangan la nih .
err semua laki ? patutlah nyah jugekk. dem~






lalalala bukan aku cakap ha dorang yg ajar aku. kehkeh

hamzah ian on March 7, 2011 at 8:59 PM said...

sbb gua ni ASiS maka gua benci saser.. har har har

hamzah ian on March 7, 2011 at 9:01 PM said...

apahal skolah gua no 5??? menipu ni..

::Miss Pikon:: on March 7, 2011 at 9:05 PM said...

semangat btl korg SASERIAN ni. member den siap guna lencana SASER buat profile pic fb. kehkeh! kenal yusry? satu batch dgn zack.

IRAH HAJERAH AZMAN on March 7, 2011 at 9:05 PM said...

keh keh keh.... SASER top weh. Sogan aku dgn budak saser. Anyway skolah tu best sebab dok hostel. hostel tu best sebab ader warden. aku cakap la der, waden paling fuck di zaman skolah, tapi without dorang meman idop di hostel segaris lurus yang sepiiiiiii

farhaniza azman on March 7, 2011 at 9:06 PM said...

ololooo~ tacinkkk...sedey laaa..tp xpe... dulu tkc pun tukar name gakkk... evolusi katenye~ sabar ekkk

iniialahaku on March 7, 2011 at 9:10 PM said...

pergh...sekolah gay...haha

najihah sahami on March 7, 2011 at 9:11 PM said...

waaa...tak sangka naz bukan takat romeo ngn awekss je...ngn sekolah pun kan main romeoo meoow2..lagi.hahah

nazirulhazwan~ on March 7, 2011 at 9:15 PM said...

@ mezah ian
tu aku da adjust sket, klu tak skolah ko luar top 10

@pikon
rase cm kenal jer:) abg ker??haha

Izan Ishak on March 7, 2011 at 9:26 PM said...

mmg menggamit kenangan betul sekolah baru tp bangunan lama nih ye....

apa2 pun kenangan zaman sekolah mmg kekal sampai bila2 walau kat mana pun sekolah kita~

Gen Fujita on March 7, 2011 at 9:30 PM said...

Ooo budak hostel rupanya, sama le kita, tapi aku tak berapa gemar sangat zaman hostel aku dulu. 5 years of hell. :D

woot woot on March 7, 2011 at 9:32 PM said...

hahahahah SASER,STAR,memang top dengan GAY ! hahhahhaha


naz ko jangan nak tipu aku ah..aku tawwww~

kawan2 aku ramai der sane..haha !

Puan Besar Shag Yahaya on March 7, 2011 at 9:39 PM said...

Semangat SASER betul! SASER dalam kenangan dah ;D

ohhh~ Umur Naz 24 ye! <-- cakaplah Shag je baru tahu =.=

sarah-najwan on March 7, 2011 at 9:50 PM said...

sakan memori tu..
saya stat masuk sbp utk mengajar thun 2005 di SMSSI..skrg salah sebuah SBP di kuantan..

dalam hjg bulan 5 nati..ada HKSBP dan dibuat di TKC..mybe saya menetap di SDAR or SASER @ SM sains tunku Munawir..

saya nk tgk SASER tuu...kot2 ade "NAZIRULHAZWANS WAS HERE"..hehe

Sunah Mohammad on March 7, 2011 at 10:03 PM said...

o...patutla ujang cakap bukan2 sal ang ek Ir...sekolah jantan aje upenye....hahahahahahah~

ctbella on March 7, 2011 at 10:12 PM said...

kenangan sekolah memg kenangan terindah.. =)

eyjalukman on March 7, 2011 at 10:13 PM said...

nama dy dah tak best ohh .
macam ala2 citer zombi kampung pisang *mind my language hee .
menarik entry nih !

nama.aku.lynn on March 7, 2011 at 10:18 PM said...

saser yg mmg hot satu malaya..tabik spring..^_^

The Sharkox on March 7, 2011 at 10:24 PM said...

Wow...dah ada iphone dah djaman itu...

abdul quddus on March 7, 2011 at 10:46 PM said...

wahh ni
super super super senior aku ni..
C104...ni junior kau ni

maicher on March 7, 2011 at 10:47 PM said...

eh,, sriyes ar saser tuka nama..??
tak tau pon.

padahal skolah ni dekat jea pon ngan kampus ak.

by the way ko cerita pasal school days ko, memang sampai ak pon terasa keseronokan tuh.^^

iqbalhakimi on March 7, 2011 at 10:54 PM said...

haha..sekolah yang sepatutnya menjadi sekolah aku lepas pmr hari tu..tp aku merajok dengan mak aku so aku tak nak pegi..

Lydia Miza(Aidyl Azim) on March 7, 2011 at 10:55 PM said...

mana saja kita tercampak,jika semua yg ada di situ saling sayang menyayangi...pasti ia adalah keluarga buat kita.

Tok Esah on March 8, 2011 at 1:25 AM said...

hahaha, nostalgia beb!!
hari tu ada cakap ngan pengetua sabuddin tu, nama je bertukar tapi nick name tetap paggil saser kan..

rileks sudaa.. ramai gak kawan tok dr saser.. hebat woo!!! tabik spring kat korang!!!

NARDtheNERD on March 8, 2011 at 1:32 AM said...

haha.
patut la kawan2 SASER i emosi hari ini.

lepas ni pakai nama apa agaknya. SAMUN? okay tak sedap. HAHA.

kami bagi pihak SESERI bersimpati dgn nasib uolsss,
:P

p/s: OMG zackzukhairi pun SASER??.

farrah on March 8, 2011 at 1:57 AM said...

waa...1 skool ngn zack..mmber ngn die x dulu??huhu~

Ujang9897 on March 8, 2011 at 8:52 AM said...

kau sek ni ker...hahahhaha

sekolah ni la aku blasah kau-kau time lawan ragbi....=)

kalau sukan sek aku no1...=)

MAPPIAU on March 8, 2011 at 9:50 AM said...

ooooo ekau sekolah kek somban yo,

eh eh ekau orang somban jugak yo naz? ehehe

suffer8zine on March 8, 2011 at 1:07 PM said...

wahhh 1 sekolah ke

Terkini : FrenzyFM Kini Dengan Interface Baru

She's retarded on March 8, 2011 at 2:36 PM said...

ramai kawan saya kat saser

syuwai on March 8, 2011 at 6:01 PM said...

eiks, putera harapa la..h0h0

tp kisah kemasukan ke sekolah tu hampir sama la..

nama baru tapi sekolah recycle..hampeh juga..hahaha

Mizz Farah on March 9, 2011 at 9:20 PM said...

sumpah baru pertama kali dgr nama SASER...adeiii... ;p

FariehanIbrahim [LBC] on March 9, 2011 at 10:46 PM said...

perghh! skola budak bijak nieee, ^^

mmg time blaja r kengn plg besh!

adrinaqamarina on March 11, 2011 at 1:36 PM said...

tertanya jugak apa nama baru dye, skg dah tau, tapi honestly, nama saser dah sedap sangat dah.

naz, ko memang tua banyakkan dari aku. huuu~~~

04 tu aku baru form 1,

c-ro99 on March 14, 2011 at 8:11 AM said...

aq la stu2 batch yg ade 2 name,sains sremban dan sains tuanku munawir,tp SASER still trphat lam aty,unite la batch9 SASER!!

ori on March 17, 2011 at 6:38 PM said...

haha..saser mmg top la der..skolah terbaek..spe pndy2 ckp gay tu??ko dok lua ko diam yo la..x tw wt cre x taw..saser still at the top..

Anonymous said...

rilex bro ,
singkatan saser x tukar
dah bubuh dlam lencana pon
nme je knetukar
saser namamu teratas !

benn azis (abdul hadi) on March 23, 2011 at 10:04 PM said...

i was a Saserian for a week...aku ade masa ramai2 bersihkn surau....siap ade pertandingan reka logo,lagu skola sume...dorm,katil,locker sume kami n warden yang set up sindri..aku ada masa men rugby..pergi solat jumaat kat bangunan baru SDAR ...aku tinggalkan Saser bukan sbb xpercya kan Saser..but its too personal ..Aku bukan xsetia or pengkhianat..but still im proud to be a part of it..bole ke join Alumni...?hu3..aku nk gak kontek dengan budak2 1st batch,the pioneer..add r aku kt fb,my email :bennazis@gmail.com ..antara nama2 yg aku ingt..hakimi,afiq,anak roslan kasim..ni dak2 kelas aku dulu...xbrp nak ingt..ut still i wanna make frens...

sya fiq on January 21, 2012 at 1:57 PM said...

saya bru dpt surat tawaran ke saser, x tau nk pegi ke x...

Anonymous said...

Baru dpt offer gi saser.... Mcm mana ah environment kat sana?

 

Designed by #