Monday, January 17, 2011

HANGAT : ISU AZAN ~DR ASRI

Petikan photocopy bulat2 pandangan Dr Asri: Benarkan hanya azan di pembesar suara

Saya ingin mengulas sedikit tentang bacaan-bacaan -selain azan - yang menggunakan pembesar suara sehingga mengganggu orang ramai. Bacaan ini telah mengelirukan orang bukan Islam sehingga mereka menyangka ia azan.

Sesetengah pihak cuba mempertahankan amalan tersebut atas alasan ia bacaan al-Quran atau zikir yang patut diagungkan. Mereka menyangka sikap keras mereka dalam hal ini adalah 'perjuangan mempertahankan Islam'.

Saya ingin mengulas hal ini seperti berikut;

Apa yang Islam syariatkan untuk diangkat suara, hanyalah azan. Adapun selain dari itu, tiada nas yang menyuruh kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain. Bahkan perbuatan itu dilarang oleh Nabi Muhammad SAW. Apatah lagi dalam Islam ketenteraman orang lain dipelihara melainkan jika ada pengecualian tertentu yang diizinkan oleh syarak.

Walaupun bacaan al-Quran dan zikir amatlah baik. Namun kita tidak boleh memaksa orang lain mendengar bacaan kita. Mungkin orang lain ingin membacanya sendiri, atau ingin membacanya pada waktu lain, atau mereka sedang sakit atau ada anak kecil yang tidur, atau mereka tidak difardukan solat seperti wanita yang haid atau bukan Islam dan lain-lain.

Keliru antara azan dan bacaan lain

Ramai orang bukan Islam keliru antara azan dan bacaan-bacaan yang dilaungkan menerusi corong pembesar suara. Mereka menyangka bacaan-bacaan itu adalah azan yang disuruh oleh Islam, lalu mereka bersangka buruk dengan Islam yang harmoni ini. Apatah lagi bacaan itu mengambil masa yang lama, sedangkan azan yang sebenar tidak lebih dari lima minit.

Sebenarnya, Nabi sendiri telah melarang orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid sehingga mengganggu jamaah lain. Dalam hadis Baginda, kata Abu Sa'id al-Khudri:“Ketika Nabi Muhammad SAW beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi berada di tempat ibadah baginda.

Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda: “Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat” (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih).

Dalam hadis ini Nabi Muhammad SAW melarang mengangkat suara bacaan di masjid sehingga menganggu mereka yang lain yang sedang beribadah, atau menyakitkan orang lain. Jika mereka yang berada dalam masjid yang memang bersedia untuk beribadah pun, tidak dibenarkan untuk diangkat suara bacaan sehingga mengganggu konsentrasi mereka, mana mungkin untuk dikuatkan suara bacaan melalui pembesar suara sehingga menggangu mereka yang di luar masjid. Mungkin mereka itu mempunyai anak kecil, orang sakit dan seumpamanya.

Ulama besar di zaman ini, Al-Syeikh Muhammad Salih al-Uthaimin r.h mengulas hadis ini dengan katanya:“Realiti hari ini menyaksikan apa yang disebut oleh hadis ini. Ini yang kita lihat mereka yang melakukan hal ini dengan menunaikan solat menggunakan pembesar suara (luar masjid).

Dosa menyakiti sesiapa di sekeliling

“Mereka itu jika menyakiti sesiapa yang ada di sekeliling mereka, maka mereka berdosa.. tiada syak lagi meninggal perbuatan ini lebih afdal yang pada hakikatnya tiada faedah pun, sebab insan tidak bersolat dengan mereka yang di luar masjid, sebaliknya dengan mereka yang berada dalam masjid..

dengan itu kita berpesan kepada saudara-saudara kita, khususnya para imam masjid jangan lakukan ini.. boleh jadi sesetengah orang telah solat dan perlu tidur dan berehat, boleh jadi dia sakit lalu terganggu dengan suara ini, boleh jadi juga masjid dekat dengan rumah, pada musim panas pula dan anak-anak kecil terganggu dengan bunyi pembesar suara.

“Kesimpulannya, masalah ini telah menimpa sesetengah orang sehingga mereka menyakiti jiran-jiran masjid atau rumah mereka dalam perkara yang tiada faedah baginya”. (Ibn Uthaimin, Syarh Riyadh al-Salihin: http://www.ibnothaimeen.com/all/eBook-o.shtml).

Bayangkan kenyataan ini dikeluarkan oleh ulama besar dan terbilang tersebut di negara Arab Saudi yang penduduknya semua beragama Islam. Bagaimanakah pula bagi negara yang seperti kita?

Ulama silam juga telah mengingatkan hal ini, bahawa bacaan-bacaan lain di menara-menara masjid adalah dilarang kerana boleh mengganggu orang ramai. Al-Imam al-Hafizd Ibn Jauzi (meninggal 597H) pernah berkata:

Antara tipu daya Iblis ialah mereka yang mencampur adukkan azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampur aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. Banyak kita lihat orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat atas menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca al-Quran dengan suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu bacaan orang yang bertahajjud. Kesemuanya itu adalah perkara-perkara munkar”. ( Ibn Jauzi, Talbis Iblis, 159, Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah).

Ini adalah larangan ulama pada zaman yang belum ada pembesar suara yang gangguannya tidaklah setakat mana, bagaimana jika mereka melihat keadaan pembesar suara pada zaman ini?

Maka, dengan itu umat Islam patut menghentikan bacaan-bacaan yang dibuat melalui pembesar suara yang boleh mengganggu orang luar dan dalam masjid. Mematuhi hal ini bukan kerana isu politik semata, tetapi itu arahan Nabi s.a.w. dan juga menjaga Islam yang harmoni. Suara-suara yang dikuatkan itu bukan menambahkan cinta mereka kepada Islam, sebaliknya menimbulkan salahfaham banyak pihak.


ulasan dato CEO suratan kebetolan:
islam bukan agama yang mementingkan diri, seharusnya bantahan kaum lain harus diperhalusi, benarkan yang dikatakan mengganggu itu Azan atau sebaliknya. jgn mudah melenting. sabar dan hikmah itu perlu. nak ke orang bukan islam cop agama islam tu agama gangster hanya disebabkan sikap tidak matang org2 islam? bincang dulu. dorang bukan terus bakar masjid pon.

ini bukan soal menyentuh sensitiviti ataupon tidak, islam agama rasmi atau tidak, kite seharusnya bertindak dengan kematangan dan memberikan pendidikan kepada mereka2 yang tidak memahami bukannya dihemtam buta2.

sekian.

p/s : yang betanggunjawab da mohon maaf, mmg die pon tersilap, tak dapat beza azan dan ceramah

19 comments:

Ujang9897 on January 17, 2011 at 4:11 PM said...

grrrr....sama2 mengingati

Peri PiA on January 17, 2011 at 4:13 PM said...

btl...kaji dulu

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ on January 17, 2011 at 4:19 PM said...

btoi2..kakD setuju sgt2...kadang2 ni lepa tak faham..

Izamir Ridzwan on January 17, 2011 at 4:27 PM said...

hurm, ptutnya semua kna tau hal ni..

sarah-najwan on January 17, 2011 at 4:28 PM said...

tq krn info ini
sama2lah kita beringat..
yg penting ialah keharmonian sejagat..xde pecah belah..dan aman damai..

syuwai on January 17, 2011 at 4:31 PM said...

adeh..

memang hangat..

p/s Kisah Malam Piala Suzuki

Airil Azmei(Sky EagLe) on January 17, 2011 at 4:38 PM said...

nice info..truskn

nUmara... on January 17, 2011 at 4:47 PM said...

kat cni, ade indians yg bikin bunyi bilang tiada suka mendengar azan.. haishhh.. tapi depa duk kung kang kung kang sampai subuh hari boleh plak???? aihhh, marah ni....

cik-terompah on January 17, 2011 at 4:48 PM said...

oh.. mmg kene dihalusi,,,

Anisa Hang Tuah on January 17, 2011 at 4:53 PM said...

nis tinggal kat kawasan yg berjiran dgn kristian
jauh dr surau
so,susah nak dgr azan
mengharapkan tv & medium lain.
tp alhamdulillah
sentiasa dekatkan diri denganNYA

TunTeja on January 17, 2011 at 5:00 PM said...

thanks for sharing! :)
berpesan-pesanlah pada kebenaran dan kesabaran :)

Jejaka Terhangat on January 17, 2011 at 5:26 PM said...

uiks..ulasan tuan punya blognya takde plak kali ni?=p

Blogger Chat Room Penghubung Sesama Blogger

iniialahaku on January 17, 2011 at 6:12 PM said...

isu ni bgi aku sja je nk dbgkitkan..slama ni ok je pon..sja nk tst org Islam..nk tgk cpat mlatah ke tak..(slalunya kuat je mlatah)

Kalamhati on January 17, 2011 at 6:18 PM said...

perjelaskan sebaiknya..agar yg kusut dapat diuraikan..
tak guna melenting..Islam tu kan agama yg berhikmah..
jadi tunjukkan hikmah itu..agar mereka juga akan lembut hatinya..insyaAllah

yad'z on January 17, 2011 at 6:56 PM said...

apekahhh? hurm... good info for us...

Joy Norin on January 17, 2011 at 8:12 PM said...

pernah sorang ustaz ni ckp, x bole pasang kat speaker selain azan..coz kdg2 mengganggu budak kecil & org tua yg uzur yg tgh tidur terutamanya waktu subuh..mmg la niatnya baik..

najihah sahami on January 17, 2011 at 8:31 PM said...

waaa...ye ke...first time Mish tau ni. bagos la naz. teruskan berdakwah secara santai. ehee..suka!!

anamizu on January 17, 2011 at 8:41 PM said...

aah betol3..jgn terus nak melenting je yg ISLAM ni pun..jgnla tnjuk kita ni jahil jugak..tnjuklah kebijaksaan umat islam..hemm

ierayahaya on January 17, 2011 at 9:25 PM said...

ahha.. yg ni td de kuar dlm tv3.. hehe.. ketingggalan zaman sbb x smpt bc paper. bc ikut blog ni je.. haha~

 

Designed by #