Friday, December 31, 2010

10 sebab doa terhijab : haa, jangan malas nak bace pulak

Lokasi Penggambaran : Perpustakaan Universitas Islam Jakarta
Masa : 11.20 ptg waktu Acheh
Cuaca : Panas dan Lembab Sepanjang hari

Ustaz nazirul muslim : Assalamualaikum, kenape enti nampak gelisah ni rebika?
rebika nur islam : Wsalam, eh, ustaz, takde ape2 pon ustaz. saye okey ja.

Ustaz nazirul muslim : enti toksah la bohong ana, ceritakan jela, mane tau ana bloheh tolong:)
rebika nur islam : saya malu la dengan ustaz.

Ustaz nazirul muslim : Sejak bile pulak enti jadi pemalu ni?toksah nak malu2, bukannye enti nak buat bende tak elok, sekadar bekongsi masalah kan:)
rebika nur islam : hurm, cmni ustaz, saye ade satu hajat, tiap2 malam saye berdoa pada Allah, tp ntah kenape doa saye tak makbul, Allah tak sygkan saye ker ustaz?

Ustaz nazirul muslim : eih, enti ni, jangan cakap cmtu, meh saye kongsikan satu cerita yang masyur, cmni citenye ( pandang atas, bygkan......)

pada zaman dahulu, beberapa orang pemuda datang berjumpa dengan seorang wali Allah yang bernama Ibrahim Adham. bertanye soalan yang macam rebika tanye.soalannye begini,

“Wahai Ibrahim Adham, kami telah berdoa kepada Allah, tetapi tidak diperkenankanNya lagi. Beritahulah kami apakah sebabnya?” Ibrahim Adham menjawab, terhijabnya doa disebabkan
10 perkara..”

1) Kamu mengenali Allah tetapi tidak menunaikan hakNya (perintahNya).

2) Kamu membaca al-Quran tetapi tidak beramal dengannya.

3) Kamu mendakwa iblis itu musuh kamu tetapi kamu menurut hasutannya.

4) Kamu mendakwa mencintai Rasulullah tetapi kamu meninggalkan amalan dan sunnahnya.

5) Kamu mendakwa mencintai syurga tetapi kamu tidak beramal untuk mendapatkannya.

6) Kamu mendakwa membenci neraka tetapi kamu tidak meninggalkan perbuatan dosa.

7) Kamu mendakwa mati itu benar tetapi kamu tidak bersedia untuk menghadapinya.

8) Kamu sibuk menceritakan keaiban orang lain tetapi kamu lupa keaiban diri sendiri.

9) Kamu makan rezeki Allah tapi kamu tidak mensyukurinya.

10) Kamu mengebumikan jenazah saudaramu tetapi kamu lupa mengambil ikhtibar daripadanya.


ustaz nazirul muslim : jadi rebika, enti da tau agak2 kenape doa enti masih belom diperkenankan?
rebika nur islam : aah ustaz, saye da nmpk, time kasih ustaz :) ustaz mmg baik ati. time kasih.

ustaz nazirul muslim : ade lagi sbab2nya, tp ana tak bisa mengutarakannya sekarang kerna ana ade jemputan utk smpikan kuliah di masjid universitas:) assalamualaikum
rebika nur islam : o0o, bek2 yer ustaz:) wsalam


p/s : taktau nak kredit kat sape, xpe kan cik ju-on??xkan plagiat entry tazkirah pon nak marah??:P

48 comments:

blogz n0ra =) on December 31, 2010 at 2:41 PM said...

yeeaaah!
like dis n3..peringaatan tuk kiter bersame! ;)

Ujang9897 on December 31, 2010 at 2:42 PM said...

nice...,

habis la juon marah kau nanti..hee..

Syat0za on December 31, 2010 at 2:43 PM said...

alhamdullilahh ^^, haha

najihah sahami on December 31, 2010 at 2:44 PM said...

ehee...nama casting yang gurl tu xboleh blah..alahai...thnx for sharing ye ustaz nazirul muslim!!

Hishyamuddin on December 31, 2010 at 2:49 PM said...

ju-on datangggggg..hehehhe
bagus, tazkirah di hari jumaat...

Syafiq Rosli on December 31, 2010 at 2:54 PM said...

insaf aku baca ni bro..:)

-hanyaaku- on December 31, 2010 at 2:57 PM said...

sama-sama kita renungkan.. ^^,

Anak Ulu Cheka on December 31, 2010 at 3:00 PM said...

terima kasih peringatan yg amat berguna..

nulhazwany abdul malik on December 31, 2010 at 3:06 PM said...

best entry ni. banyak pengajaran..
tQ berkongsi ^^

mira_nas on December 31, 2010 at 3:11 PM said...

moga jadi peringatan..

MAKCEK bukan NENEK on December 31, 2010 at 3:12 PM said...

aku baca tanpa henti ni weyhh .
ang kalao x gempak nama x sah .naz muslim eh ? rebika islam ? mmg gila sesuai .hax

iqbalhakimi on December 31, 2010 at 3:14 PM said...

hehe..xpe2,.bab agama dia paham kot..xsalah kongsi benda baik..bagus nie..aku nak copy gak =P

Sunah Mohammad on December 31, 2010 at 3:23 PM said...

@iqbalhakimi
jangan lupa kredit kat ustaz nazirul muslim yang bagi tazkirah kat rebika islam tu..

alhamdulillah~ perkongsian yang menarik~ syukran ustaz nazirul hazwan~

Anisa Hang Tuah on December 31, 2010 at 3:29 PM said...

entri yg bagus..
insaf..

... on December 31, 2010 at 3:49 PM said...

as salam..
syukran...
entri halwa minda

:)

sarah-najwan on December 31, 2010 at 3:55 PM said...

tazkirah kene sebar
supaya seme org dpt ilmu..

tq krn info ini...

slmt mnymbut thun 2011

Izan Ishak on December 31, 2010 at 4:00 PM said...

mekasih atas perkongsian ilmu ni naz.

selamat menyambut tahun 2011, moga belog ni lebih sukses tahun depan ye~

noreed on December 31, 2010 at 4:07 PM said...

thank u berkongsi info. tazkirah di hari jumaat.selamat menyambut thn baru.

yad'z on December 31, 2010 at 4:11 PM said...

wahhh... hencek naz transform jadik ustaz lepas bersedih semalam... ngeh3x...^^

mOoN on December 31, 2010 at 4:26 PM said...

love this entry...thx sharing..:)

CIK TOM on December 31, 2010 at 4:43 PM said...

nice entry!hehe..

sori lm xsinggah sini..busy..

dak eina on December 31, 2010 at 4:51 PM said...

entry nie bagus.. eina suka! :))

Solihin Zubir on December 31, 2010 at 5:33 PM said...

haha.. nice entry.. cara penyampaian yg bagus! respek lu bro!

NOOR FATIN on December 31, 2010 at 5:38 PM said...

nice post!

Nur on December 31, 2010 at 6:05 PM said...

bagus rebeka bertanya kalo tak takd epost nih..

nice one..:D

Anis izyan Abd Rahman on December 31, 2010 at 7:21 PM said...

yaAllah
takut~

nama.aku.lynn on December 31, 2010 at 8:18 PM said...

dato' ustaz nazirul hazwan,sesungguhnya ingin den ucapkan terima kasih untuk entri ini..saling ingat mengingati amalan mulia..=)

nama.aku.lynn on December 31, 2010 at 8:20 PM said...

dato' ustaz nazirul hazwan,sesungguhnya ingin den ucapkan terima kasih untuk entri ini..saling ingat mengingati amalan mulia..=)

Kalamhati on December 31, 2010 at 9:35 PM said...

mekasih ustaz naz!tazkirah yg sangat bermanfaat..ana gumbira anta kongsikan ilmu di sini..=)

simply nana on December 31, 2010 at 9:59 PM said...

sentiasa mengingati diri sendiri agar jangan 'lupa diri'...

She's retarded on December 31, 2010 at 10:02 PM said...

bagus2!

MIMIE AIZA on December 31, 2010 at 10:19 PM said...

terima kasih untuk peringatan :)

Miss Yaty on December 31, 2010 at 10:34 PM said...

thanks sebab bagi nasihat ustaz nazirul muslim :)
Selamat tahun baru 2011. apa azam tahun baru?

Amalina Jo on December 31, 2010 at 10:43 PM said...

insaf insaf :D

Bulan on December 31, 2010 at 11:05 PM said...

yg 1 sudah cukup menjelaskan yg ke 2-10.
nice post!

Miss Yaty on December 31, 2010 at 11:16 PM said...

hihi..aci je..asalkan tak postpone thun 2012 plak..hihi...blog ni mmg takde shoutmix ke?

tenet mlm ni teruk sgt...nak tgu loading satu2 blog tenat..hihi

shada wentz on December 31, 2010 at 11:30 PM said...

wahh..bgus nye ustad ni. :D

trimas. dpt ilmu bce entry ni. huu

Mimie on December 31, 2010 at 11:36 PM said...

Fames gak la si JUON dlm kes plagiat ni.sampaikan entry ini pun di mention jugak nama juon neh.hoho.
btw,nice tazkirah.peringatan untuk semua dan diri saya sendiri.tQ.

TunTeja on January 1, 2011 at 12:19 AM said...

nice entry!! :)
sama2 kita renungkan.hee

yad'z on January 1, 2011 at 12:31 AM said...

datang lagi... heppy new year ustaz nazirul muslim...^^

i am S!L4H.. on January 1, 2011 at 12:40 AM said...

eheee..pkcik..
ingatan yg baik untuk kite2 semue...

zirconia on January 1, 2011 at 12:41 AM said...

bagus info nie. ada plak rebika tu ye encik naz :D

nur dhiya' aida on January 1, 2011 at 3:02 AM said...

trimas sbb kongsi :))

MAPPIAU on January 1, 2011 at 12:25 PM said...

peringatan yang bagus bro

buatkan aku berfikir jugak :D

FasiHaH SupiaN on January 1, 2011 at 1:20 PM said...

Bagus ustaz Nazirul,teruskan menyampaikan apa yang baik!:)

Umur Baru 8 TahunTapi Pencapaian Tahap Dunia, Dia Bukan Kulit putih, Tapi Dia India, Siapa Kata India Tak Hebat?

afifaa. on January 1, 2011 at 6:04 PM said...

waa, masjid kubang kerian! ;)

darkbatman on January 2, 2011 at 10:24 PM said...

btol.. mcm kita mkn nasi tp kita x bersyukur dpt mkn wpun hanya dengan garam.:)

Millomocca Danique on January 2, 2011 at 11:31 PM said...

agak2 kalau cik ju-on marah...
repot kat saya...
boleh sy mintak cik ju-on kasi glamerkan blog saya...:D

 

Designed by #