Saturday, November 6, 2010

5 syarat nak melakukan maksiat

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat." Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya. "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"


Ibrahim bin Adham berkata, "Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya." Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"


"Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya! Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"


"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, "Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!" Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu m asih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.


Ibrahim melanjutkan, "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, 'Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh'." Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"


"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"


"Baiklah, apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab, "Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."


Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini akut bertaubat kepada Allah." katanya sambil terisak-isak


p/s : ade x org yang boleh folo 5 syarat tu?

10 comments:

NuSaNa NoSa 91 on November 5, 2010 at 10:34 PM said...

for sure xde org bleh penuhi syarat2 tuh.. ^_^

liyana aziz on November 5, 2010 at 10:44 PM said...

x ada kot.. kalau ada pun, x mungkin terlalu perfect sebab kesempuranaan tu hanya milik Dia..

nur choki choki on November 5, 2010 at 11:01 PM said...

nak share boleh x kat blog sy?

mmg xde yg boleh jadi sesempurna 2 tapi xmungkin ianya mustahil,,
maseh ada lagi orang yang lebih cintakan Allah dari hidupnya sndri..

ahmad jo on November 5, 2010 at 11:12 PM said...

dlm dunia zaman skrg, mmg xkna jumpa lah.,. hehe. thanks 4 da info :)

Solihin Zubir on November 5, 2010 at 11:50 PM said...

kesimpulannya, maksiat mmg tak dibolehkan.. :D

Ciklinn on November 6, 2010 at 12:09 AM said...

info menarik dik.... tq

Tomato Gurl's Life on November 6, 2010 at 1:00 AM said...

xde..hehe..naz boleh??huhu

Faezah Hannah Al Baj on November 6, 2010 at 7:20 AM said...

la haula walaa quwwata illa billah.. jauhkan aku dr berbuat maksiat ya Allah!

azzey on November 6, 2010 at 8:17 AM said...

kobEjordan: info yang baik utk dikongsi bersama

p/s: salam ziarah & salam kenal

░♥si lampu neon♥░ on November 6, 2010 at 10:46 AM said...

TERIMA KASIH ;)

 

Designed by #