Wednesday, October 20, 2010

segelas air

Seorang pensyarah sedang memberi kuliah tentang Stress Management. Dia mengangkat segelas air dan bertanya kepada pelajarnya, "Berapa beratkah segelas air ini pada fikiran anda semua?" Mahasiswa mengatakan beratnya anggaran dari 20 gram hingga 500 gram.



"Ini bukanlah masalah berat secara total, tetapi tergantung kepada berapa lama anda memegangnya. Jika saya memegangnya selama 1 minit, tidak ada masalah. Jika saya memegangnya selama 1 jam, lengan kanan saya akan sakit.



Dan jika saya memegangnya selama 1 hari penuh, mungkin anda harus memanggil ambulan untuk saya. Beratnya sebenarnya sama, tapi semakin lama saya memegangnya, maka bebannya akan bertambah".



"Jika kita membawa beban kita terus menerus, lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi. Beban itu akan meningkat beratnya". "Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut, berehat sejenak sebelum mengangkatnya lagi".



Kita harus meninggalkan beban kita secara periodik, agar kita dapat lebih segar dan mampu membawanya lagi. Jadi sebelum pulang ke rumah dari pejabat dan sebagainya, tinggalkan beban pekerjaan. Jangan bawanya pulang. Beban itu dapat diambil lagi besok. Apapun beban yang ada di bahu anda hari ini, cuba tinggalkan sejenak jika boleh. Setelah berehat ambilnya kembali.



Hidup ini singkat, jadi cubalah menikmatinya!!

20 comments:

lady XOXO on October 20, 2010 at 11:19 AM said...

wah.. nice entry.. toi gak kan.. beban kerja jgn la bawak balik.. wat pening pala.. life is short.. too short...

misz jue on October 20, 2010 at 12:18 PM said...

tak pun tuang sket air tuh ka gelas orang lain..hihi..ringan sket beban , tol x?

-ini diary saye- on October 20, 2010 at 12:52 PM said...

thax for the reminder... (>_<)

Y a N a on October 20, 2010 at 1:30 PM said...

nice reminder..mesti dipraktikkan kalo nak ringankan pale otak...heheh

Ainismaira on October 20, 2010 at 1:34 PM said...

mcm mslh la kan.. kalo tak diluahkan lama2 jadi beban.. ^_^

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal on October 20, 2010 at 1:48 PM said...

hehe, btul btul. tinggalkn beban sekejap.

Solihin Zubir on October 20, 2010 at 2:29 PM said...

ya.. betul2.. jgn kerja gila2 bagai nk rak sgt.. rehat2 la sama kan.. hehe..

GaDis CoMeL on October 20, 2010 at 3:20 PM said...

pernah baca entri camni kt email

Akma Azlin on October 20, 2010 at 3:27 PM said...

Singgah sebentar makan kitkat yang diberi di blog I tadi

nadzirah aqilah on October 20, 2010 at 3:30 PM said...

betol laaa... setuju2..

terkesima dan termenung lalu berfikir sejenak..

teheee..

haszuraidah ishak on October 20, 2010 at 6:46 PM said...

nice!!

skang ni bnyk shoutmix prob..urs too..apepon klu suka, silalah vote..hehe..http://myapeapeaje.blogspot.com/2010/10/unikkah-aku.html

~terataibungaindah~ on October 20, 2010 at 8:26 PM said...

peh! nice. =p

~~nUyUL~~ on October 20, 2010 at 9:11 PM said...

sy suke entri yg neyh..=)

Anitadahahs on October 20, 2010 at 9:12 PM said...

menarik..:)

Nur Azila Ismail on October 20, 2010 at 9:18 PM said...

ske entri ini :) mendalam pengertiannya . sesekali kita kena lupakan sebentar masalah2 kita , kalau kita asyik memikirkannya , boleh memberi kesan pada diri kita

Whoda on October 20, 2010 at 9:29 PM said...

nice. especially the unnecessary one..beban camtu lebih baek ditinggalkan je =)

simply nana on October 20, 2010 at 9:42 PM said...

best la...sharing is caring...

platipus on October 20, 2010 at 10:01 PM said...

ringkas..tp cukup bermakna

nadey on October 21, 2010 at 12:47 AM said...

menarik!!!!!!!!!!

Lydia Miza(Aidyl Azim) on October 21, 2010 at 1:08 PM said...

Tinggal kejap beban tu..br boleh berfikir dengan waras..hehehe

 

Designed by #